Kast deurtjes blijven ongelijk?

Wat ik ook doe aan wat voor schroeven ik ook draai het lijkt erop alsof er geen verandering komt in de situatie. De kastdeurtjes blijven ongelijk hangen. Ik ben ten einde raad aan wat voor schroeven moet ik draaien om hem gelijk te krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
39.7K

Het beste antwoord

Ga naar : www.tipsvoorklussen.nl/kastdeuren afhangen

Daar krijg je in een erg duidelijke video te zien wat je moet doen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zie zojuist dat je het beter gewoon kunt googelen,anders moet je je weer gaan registreren en dat soort gedoe.
Op Youtube staat trouwens exact dezelfde video,gewoon "kastdeurtjes afhangen"intoetsen en hij komt vanzelf tevoorschijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Het stellen gebeurt met schroef 1.
Maar aan de foto te zien is het verschil tussen de deuren te groot. Ik zou eerst controleren of de verticale kastwand wel haaks is ten opzichte van de bovenplank. vervolgens schroef 2 los draaien, en stellen met schroef 1. Lastig....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hele kast lijkt wat scheef te staan, kan dat? (of is dat de foto.)

Schroef 3 zit vast die moet je verder met rust laten. (misschien even kijken of je schroef 3 in alle scharnieren helemaal aangedraaid hebt)

Met schroef 1 en 2 moet je nu verder. Je hebt 4 scharnieren dus 4 keer een schroef 1 en vier keer een schroef 2. Dat klinkt als best veel maar je hebt twee deuren. Probeer te denken in twee deuren met...

(ik ga dit even posten om te kijken of deze vraag nog wel bestaat...)

Toegevoegd na 6 minuten:
ja, twee deuren en die moeten met elkaar te maken hebben, je kan ze aan elkaar stellen door middel van die scharnieren, blijf twee van elkaar afhandelen deuren denken en ga dan even spelen met schroef 1 en 2 en zie wat ze doen, neen, voel wat ze doen.

Denk dan wat de boven scharnier ten opzichte van de onder scharnier doet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst moet je begrijpen wat er aan de hand is,bij een scheef deurtje, zit de bovenste of onderste scharnier, te veel naar rechts, of te veel naar links.
Als de onderste scharnier naar links gaat, zakt het deurtje rechts boven, dan komt hij wel tegen de bovenkant van het deurtje er naast, maar ook dat deurtje moet dan de linker scharnier naar links enz. bij het volgende deurtje.
Mogelijk is het ook precies anders om, dat is niet op de foto te zien.
Om het nog moeilijker te maken, kan het ook zijn, dat de bovenste scharnier iets naar rechts moet en de onderste iets naar links, maar als je begrijpt hoe het werkt, kom je er wel uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb vorige maand exact zo'n kast gekocht en in elkaar geschroefd. Ook ik ben een halve middag bezig geweest met het afhangen van de deuren. Ik heb wel voor elkaar gekregen dat ze perfect sluiten. Beter kun je de kast eerst goed plaatsen en "beladen" met kleding voordat je daaraan begint. Het kan nl wel eens voorkomen dat je een lege kast perfect afgesteld hebt en dat die dan bij belading toch weer gaat afwijken. Hoe dan ook: gewoon lekker net zo lang blijven draaien totdat de deuren goed hangen. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het keukenkasscharnier bestaat uit twee delen. De grondplaat en het scharnier. Met de grondplaat kun je verticaal stellen. Met de twee schroeven op het scharnier zelf horizontaal. De toegevoegde link geeft een duidelijke uitleg

Jouw afbeelding is identiek aan de afbeelding in de link.
Hiermee moet het lukken.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch kun je met zulke scharnieren de deuren precies gelijk krijgen, wij hadden hetzelfde euvel met onze keukenkastjes, zelf geprutst maar het lukte mij niet, toen heb ik er een expert bij gehaald, iemand die dagelijks keukens plaatst en repareert, en die kreeg het heel snel voorelkaar , bij 1deurtje lukte het niet, maar daar was de scharnier van versleten, dus 2 nieuwe gehaald voor het deurtje en hij zit nu fantastisch mooi, als je de deuren vaak gebruikt dan regelmatig na laten kijken, veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf loop ik regelmatig tegen hetzelfde probleem aan en door schade en schande wijs geworden: controleer vooral ook of de kast waterpas op de grond staat en niet voor- of achteroverhelt of uit-het-lood staat (zijkanten). Zo niet, dan kun je blijven schroeven aan je scharnieren, maar zal je nooit het gewenste resultaat bereiken. Sterkte !

Toegevoegd na 8 minuten:
"zo niet"'ook te lezen als "zo ja". Vooral het "schragen" van de kast (het naar links en rechts heen en weer kunnen bewegen) levert vaak problemen op bij het afstellen van de scharnieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo te zien staat je hele kast scheef.
Controleer dit met een blok- of winkelhaak (als je die niet hebt kun je de diagonalen over de hele kast meten; de ene diagonaal mag maar enkele millimeters langer zijn dan de andere).
Als de kast te ver uit de haak staat moet je de achterwand losmaken, opnieuw in de haak zetten en de achterwand weer vast zetten.
Daarna scharnieren verstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is om de kast op een houten plaat te plaatsen. Zorg dat de kast stabiel en waterpas staat en ga pas daarna de deuren stellen d.m.v. de schroeven in het scharnier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat de vloer niet waterpas is. Kijk eens
rechts aan de achterkant van de kast, of de kast onder en boven op dezelfde afstand van de muur staat. Is de afstand van de muur boven groter dan moet je de kast
rechts aan de onderkant wat opvullen. Dit kun je kontroleren door de kast rechtsboven naar de muur toe te duwen. Hoogstwaarschijnlijk komen de deuren dan gelijk te zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie ook eens op ondervermelde site

http://huis-en-tuin.infonu.nl/doe-het-zelf/24129-scharnieren-kastdeuren-afstellen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Controleer even of je kastjes haaks zyn,en je scharnieren beiden op juiste afstand staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een paar bierviltjes onder de rechterzijde van de kast en deurtjes afhangen en klaar is kees.