Hoe geef ik een stalen frame een roestig uiterlijk?

Voor een kunstwerk heb ik een stalen frame in elkaar laten lassen. Dit frame wil ik graag een roestig uiterlijk geven. Hoe kan ik dit best voor elkaar krijgen? Het roesten moet natuurlijk gestopt worden en het frame mag niet afgeven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
21.3K

Het beste antwoord

je hebt hiervoor speciale roestverf

http://www.hobbyhandigonlinewinkel.nl/home.php?cat=302

Wordt erg mooi, ik gebruik het ook wel eens voor kunstwerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus !
Prachtig, kende ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden. Ik heb genoeg te kiezen. Ik ben er nog niet helemaal uit wat te doen. Maar de optie van roestverf spreek mij erg aan.

Andere antwoorden (5)

Frame buiten zetten en laten roesten. Vervolgens behandelen met bijvoorbeeld Owatrol Olie. Een roest stoppend middel, dit zit de losse roestdeeltjes vast en voorkomt verder roesten van het onderliggende staal.
Owatrol olie is dun genoeg om diep in het roest door te kunnen dringen. En het is algemeen verkrijgbaar en zelfs in spuitbussen als dat handiger is.

Op de site:

"Owatrol® Olie

Multifunctionele roestvertrager - kleurloos.
Langdurige bescherming.
Penetreert tot op het blanke staal onder de roest. Verwijdert lucht en vocht.
Voor toepassingen binnen-/ buitenshuis.
Gebruikt de roest als pigment voor het verkrijgen van een
hechte, flexibele beschermlaag.
Stabiliseert en voorkomt verdere roestvorming."

Toegevoegd na 1 minuut:
Nieuw staal is vaak wat vettig, goed ontvetten dus, anders roest het wellicht wat minder snel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kaal maken en poedercoaten .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook gekookte lijnolie is goed te gebruiken,neem 50 % gekookte lijnolie 50% terpentine en voeg daar 1 1/2 a 2%
( beslist niet meer ) siccatief (cobalt droger ) aan toe.
Na het insmeren,15 minuten laten drogen, uitwrijven met een katoenen doek en hierna direct een 2e keer herhalen waarna ook nog een keer uitwrijven!
Eventueel na 1 a 2 jaar,nog een laagje erop.
Ontvet het geheel met terpentine,eventueel met staalwol licht opschuren dan afnemen met terpentine en dan weer 1 laagje waarna na 15 minuten weer uitwrijven met katoen doek.
Je zal zien,het wordt mooi!
Succes
Katoenen doeken niet in de vuilnisbak,maar onderdompelen in een emmer met water, dit ter voorkoming van spontane ontbranding!
Daarna buiten uithangen en laten drogen!!
Nogmaals succes

Toegevoegd na 1 minuut:
Uiteraard EERST laten roesten1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 frame ontvetten met een ammonia oplossing

2 frame bevochtigen met een spons met schoonmaakazijn

hierna zal het snel gaan roesten

3 zuur wegspoelen met water als het ijzer bedekt is met roest

4 bevochtigen (spuiten/sponzen) met lampenolie of een andere olie om het roesten voorlopig te stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is eventueel roestverf in de handel, hiermee kunt u bijna identiek roest namaken. zonder dat deze verder door roest. Op de bron vermelding staat er een gedeelte over. (wel even naar beneden scrollen)