Hoe repareer ik beschadigingen aan een binnen (opdek) deur

Door veelvuldig gebruik (kinderen) is er zo hier en daar wat beschadigd aan de binnendeuren. Bovendien heb ik nieuw deurbeslag gekregen, wat het oude net niet overlapt: donkere plekken van het oude beslag te zien (deuken + vies). Hoe los ik dit op?

Toegevoegd na 1 uur:
NB: ik zoek naar een methode waarbij ik een zo goed mogelijk resultaat krijg ZONDER de deur helemaal over te lakken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
43.3K
jc54
13 jaar geleden
Je kunt natuurlijk ook schuren en plamuren zónder schilderen, maar dan wordt het er niet mooier op.
Ik vrees dat je toch de verfkwast ter hand zult moeten nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer de RAL kleur (of andere) te achterhalen die oorspronkelijk is aangebracht. Hiermee aantippen.
Maar...echt mooi wordt dat niet. Tis naar mijn idee toch een beetje alles of niets. Succes !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De prijs van een nieuwe deur zal je waarschijnlijk meevallen.

Antwoorden (5)

helemaal schuren gaten en deuken plamuren grondverf op brengen en af schilderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ontvet (ammoniak of rinser) en schuur (waterproof?) de deur. Behandel de kale plekken één of twee keer met een grondverf. Plamuur de beschadigingen één á twee keer met een lakplamuur. Schuur na iedere behandeling met fijn schuurpapier (180 of 240). Schilder de deur twee maal af in de kleur na keuze. Of....als het de enige deur betreft die geschilderd wordt in de (waarschijnlijk) RAL kleur waarin de andere deuren ook zijn afgewerkt.
Kijk voor een indicatie van de RAL kleuren eventueel bij:
http://www.behangen-schilderen.nl/index.php/812/ral-kleuren-ral-kleurenoverzicht-2/

Toegevoegd na 2 minuten:
Eerst grondverf en daarna pas lakplamuur, omdat de inhoudsstoffen van de lakplamuur anders in het kale 'hout' trekken en deze minder goed hecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil de minner zich kenbaar maken en bij mij de deuren komen schilderen als hij of zij het beter kan. Ik leer graag van een bijzondere vakman of -vrouw !?
Uiteraard staat er dan tegenover deze uitzonderlijke prestatie een riante vergoeding.
Altijd lastig op afstand, deuken zijn vooral moeilijk.

-Met schuurmiddel krijg je bijna alles van deuren. (voor de zekerheid proberen op een klein hoekje onderin)
Als je de hele deur moet doen, is het makkelijker de deur eruit te halen en plat te leggen.

-Verfen (veel werkt en deuken mooi krijgen is lastig: vullen, schuren en dat misschien meerdere keren)

-Als het ernstige deuken zijn: nieuwe deur, kosten vallen mee als het standaard deuren zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
na je toevoeging blijft alleen m'n schuurmiddel optie over.
succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is maar een mogelijkheid als je de deur weer netjes wilt
maken. De deur helemaal opnieuw verven. Van al dat andere lapwerk zal het resultaat onbevredigend zijn . Deuken zul je moeten wegwerken, anders zul je ze altijd blijven zien.Dit kan met behulp van plamuur. Ook nieuw deurbeslag dat het oude niet overlapt is geen slimme keus
om beschadigde plekken weg te werken. Kortom gezegd
neem je deur eens goed onderhanden, plamuur, schuur en verf ze dan is je deur als nieuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor het opnieuw opknappen van viezigheid en deuken opvullen. kunt u het beste de deur schoonmaken , gronden en plamuren. voor het probleem van uw nieuwe deurbeslag ligt het een beetje aan de schade.
Als de schroefgaten nog zichtbaar zijn dan kunt u dat het beste als volgt oplossen.

Boor de gaten uit naar een hout duvel maat (dat is 6, 8 of 10). Lijm nu een houten duvel (zie link als voorbeeld van een houten duvel) in het gat d.m.v. houtlijm. laat de lijm uitharden en haal het overige stuk hout eraf met een steekbeitel. schuur nu de deur en zet hem in de grondlak. Daarna kunt u eventueel plamuren en aflakken.