Hoe kan ik een opdekdeur geluidsisolerend maken?

Ik heb een wasmachine achter de deur draaien en dat is niet zo prettig bij het televisie kijken. Ik denk eraan dat de opdeur van binnen hol is. Krijg ik die open? Kan ik er spul indoen wat het meest isolerend is wat maar kan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.6K

Antwoorden (5)

De deur die je hebt hangen bestaat waarschijnlijk uit een vuren frame, gevuld met karton en er twee platen board overheen geniet & gelijmd. Ja. Die krijg je open. Maar dat wordt HEEL lelijk, en dan blijkt dat de deur dus vol met karton ribbels zit. Dat gaat je niet heel veel opleveren, vrees ik.

Akoestiekwinkel.nl zegt [http://www.akoestiekwinkel.nl/deuren.html]:

Kierafdichting
Het maakt niet uit hoe dik en zwaar uw deur is; als de kierafdichting niet goed is dan zal geluid eenvoudig doordringen naar de kamer. Door de kieren dus af te dichten met tochtband of rubbers is de geluidsisolatie sterk te verbeteren. Met name de afdichting bij de dorpel is vaak een zwakke schakel, een valdorpel of rubberflapje kan hier een oplossing zijn.

Let op: Het afdichten van kieren bij binnendeuren heeft als nadeel dat de lucht in de kamers minder zal circuleren. U zult er dus op andere manieren voor moeten zorgen dat er voldoende frisse lucht in de kamers komt.

Isolatiewaarde van het deurblad

Wanneer de kierafdichting goed is kan de isolatiewaarde van het deurblad (verder) worden verbeterd door het verhogen van de massa van het deurblad. Met name bij lichte deuren zijn zo goede resultaten te bereiken.

U kunt ervoor kiezen om een nieuwe, (veel) zwaardere deur te plaatsten. U kunt ook de massa van de bestaande deur vergroten door deze te verzwaren met Isomat TS. Isomat TS moet over het gehele deurblad worden aangebracht met zo min mogelijk kieren.

Bij de keuze voor de soort Isomat TS geldt: hoe zwaarder, hoe beter. Let er wel op dat de deur en de scharnieren de extra massa kunnen dragen.
livecom.net business chat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er platen van 5cm dikke schuimrubber tegen aan plakken.
Dit hebben wij ook gedaan in de bakkerij in de motor ruimte.
Wat ook helpt is lege eierrekjes er tegen aan plakken, dit was als geluidsisolatie populair in de jaren 70
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt de poten van de wasmachine in rubber "voetjes" plaatsen.
Als je een tijdschakelaar in de wasmachine hebt kun je hem gemakkelijker programmeren en laten draaien wanneer het je qua geluid beter uitkomt. (ook handig als je een dubbele meter hebt met 's avonds, 's nachts en in het weekeinde een lager verbruikstarief.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geluidsisolatie is in de bouwmarkt te koop. Dit plakt u op de binnenzijde van de deur. Ook is het mogelijk om een tochtstrip in het kozijn te plakken. Let dan wel op de dikte die op de verpakking staat, anders sluit de deur niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geluid is een trilling van lucht. zorg ervoor dat alle kieren zo goed mogenlijk worden afgesloten. Aan de deur zelf zal weinig te spijkeren zijn, wel zou je noppen of eierkist isolatie materiaal aan een van beide kanten kunnen lijmen. Maar mooi is dat natuurlijk niet.
Eventueel de zijkanten tochtband doen zodat de deur minder trilt en de zijkant lucht dicht (lees trillingsvrij) is. (zie link onder voor ondersteunende plaatjes).
Aan de onderkant kunt u dan ook het best een tocht strip doen, afhankelijk aan de onder grond kunt u kiezen voor een tochtstrip met haar of rubber.

Ik denk dat dit een beetje alles is om de deur geluidswerend te maken.

het ook raadzaam om na te gaan waarom de wasmachine zoveel lawaai maakt. Vaak komt dit omdat de wasmachine niet waterpas staat.

succes