Zelf verven lijkt me een waagstuk, ik zou het naar de stomerij brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wol verven
kan gemakkelijk met de Dylon textielverf. Wollen vezels nemen normaal gezien slecht pigment op. Het lukt pas goed als ze voldoende warm zijn. Dan pas gaan de poriën open voor opname van pigment.
Wol verven moet manueel en niet in de wasmachine.

Hoe ga je te werk?

Je weegt het te verven stuk stof. Per 250 gram stof heb je 1 tinnetje warmwaterverf nodig. Je hebt ook een grote ketel nodig waarin je het stof kan opwarmen, in de verf. Neem gerust je beste kookpot in inox, textielverf hecht niet op metaal.

Je doet zo veel water in de ketel als nodig om de stof vrij te kunnen laten bewegen. Daaraan voeg je de verf toe en het zout (één soeplepel per tinnetje verf). De stof wordt nat gemaakt en daarna in het verfbad gelegd. Nu begin je met opwarmen.

Geleidelijk het water aan de kook brengen, terwijl je het stuk wol regelmatig omdraait en verplaatst bvb met 2 houten lepels. Draag donkere kleding, spatten van textielverf op je wit t-shirt zijn moeilijk te verwijderen. Je stopt met opwarmen zodra je luchtbelletjes ziet omhoog komen d.i. dus bijna bij het kookpunt. Niet doorkoken. Het textiel nog 15 minuten in het water laten, steeds roerend. Daarna de pot leeggieten in een afwasbak en het pas geverfde stuk laten rusten. De wol niet wringen noch spoelen: volledig laten afkoelen. Na afkoeling moet het kledingsstuk gewassen worden zoals gewoonlijk. Je bent nu klaar met verven.

Het is dus belangrijk te weten dat wol krimpt bij plotse opwarming en plotse afkoeling. Als wol warm is, is hij kwetsbaar en mag je niet wringen.

Indien je deze werkwijze nauwgezet volgt lukt het verven van wol perfect en kan je zelfs de meest waardevolle stukken zonder schade van kleur veranderen.