Is een winkelier "verplicht" een foutief geprijsd(goedkoper) artikel, voor die prijs te verkopen?

Vanochtend dacht ik 3 kersttakken te kopen voor 2,89 per stuk. Bij de kassa scande de cassierre de takken: 14,89 per stuk! Ik heb ze niet gekocht. De cassierre hield vol dat de scanprijs de juiste prijs was. Heeft ze correct gehandeld??

Inekez1
7 maanden geleden
Hoe waren de takken geprijsd? Per tak een kaartje eraan of sticker erop met 2,89? Dan geldt die prijs. Of hebben de takken alleen een barcode en lagen ze in of bij een bak met andere takken die wel 2,89 kosten? In dat geval komt de barcode van de takken niet overeen met de barcode op het prijskaartje van 2,89 en geldt die prijs dus niet voor de duurdere takken.
Ikhebgeenidee
7 maanden geleden
Vergelijkbare vraag is 11 jaar geleden gesteld: https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/314160/rechten-prijs-winkel-afwijkt-prijs/
erotisi
7 maanden geleden
https://www.thuiswinkel.org/webshops/kennisbank/kennisartikelen/uitgesproken-ank-kennelijke-vergissing/

Antwoorden (1)

Ja de winkelier is verplicht de prijs te betalen die bij het artikel vermeld staat, behalve als het prijsverschil zodanig is dat je kunt weten dat het niet klopt. Bijvoorbeeld: Je ziet bij een juwelier een echt gouden horloge staan voor de prijs van 20 euro. Dan kun je weten dat die prijs niet klopt. In dat geval is de juwelier niet verplicht jou dat horloge voor 20 euro te verkopen. In jouw geval was de winkelier dus verplicht jou die kersttakken voor 2,89 per stuk te verkopen. Ik heb geen bron hiervoor maar ik heb dat een keer op tv gehoord bij, ik meen Radar.
7 maanden geleden
Castle
7 maanden geleden
2,89 is wel 81% lager. Percentueel is dit ook een 'gouden horloge voor €20,='.
Frencie
7 maanden geleden
Waar kan ik een gouden horloge voor 100 euro kopen???
SingingCoyote13
7 maanden geleden
als dat zo is kunnen winkeldieven toch ook "eerlijker" winkelen door overal lagere prijsjes op te plakken en die artikelen af te rekenen her en der ?
Pieterke
7 maanden geleden
@SingingCoyote13: Wat jij zegt gebeurt inderdaad ook maar dan nog klopt mijn antwoord. Je moet van het normale uitgaan. Een winkelier of het personeel hoort er attent op te zijn dat de prijzen kloppen. In winkelier of cassière hoort bovendien bij twijfel even de prijs te (laten) controleren. @Frencie: Geef in het vervolg even aan op wiens antwoord je reageert. Dat maakt misschien duidelijker waar jouw reactie op slaat. Niemand heeft het over een gouden horloge voor 100 euro. @Castle: Dat maakt m.i. niet uit voor mijn antwoord.