Heb ik nog recht om ze bij deze groothandel te mogen inkopen?

Ik heb zelf een bedrijf en kocht altijd in bij een groothandel. Ik mocht hun foto’s gebruiken. Nu heb ik een foto gebruikt van hun website om te laten zien aan mijn klanten om zo te peilen wat ze ervan vonden zodat ik wist hoeveel ik er moest inkopen. Nu mag ik van de groothandel niet meer bij ze inkopen aangezien ik hun foto heb gebruikt zonder het product te kopen. Ik heb hun duidelijk gemaakt dat ik dit wel wilde doen en dat ik alleen wilde weten hoeveel vraag ernaar was. Bovendien stond er nergens op hun website aangeven dat je de foto’s alleen mag gebruiken nadat je het product hebt ingekocht. Ik had begrepen dat je de foto’s mocht gebruiken als je klant was, wat ik was. Wie heeft er hier gelijk en heb ik nog recht om ze bij hun te mogen inkopen?

ronron1212
een jaar geleden
Ja als zij jou niets meer willen verkopen heb jij pech gehad je kunt niemand dwingen je iets te verkopen.
Utrecht
een jaar geleden
Je stelt in je eerste zin dat je hun foto's mocht gebruikten. Hebben ze daar (destijds) expliciet toestemming voor gegeven?
Lien101010
een jaar geleden
Is het niet dat je alleen een winkelontzegging kan krijgen en dat ik anders nog wel het recht heb om bij ze te mogen blijven kopen?
Lien101010
een jaar geleden
Ja daar hebben ze toestemming voor gegeven.
tinus1969
een jaar geleden
Winkelontzegging bij een groothandel? Of bedoel je de Makro?
Lien101010
een jaar geleden
Ja bij een groothandel. Geen makro.
tinus1969
een jaar geleden
Hoe kun je bij een groothandel een winkelontzegging krijgen? Er is toch geen winkel? Of is het net als de Makro maar dan een ander bedrihf?
Lien101010
een jaar geleden
Het is een website. Een groothandel. Je kunt er producten inkopen voor je eigen webshop.

Antwoorden (2)

Zolang er geen sprake is van discriminatie, staat het een ondernemer vrij om zelf te bepalen met wie hij zaken doet. Als de groothandel u niet meer als klant wenst, dan is dat dus in principe hun recht.

Neem nog eens contact op met de groothandel en probeer er samen uit te komen. Ga niet proberen uw 'recht op te eisen' maar maak duidelijk dat er sprake is van een misverstand en dat het niet meer zal gebeuren. Geef de groothandel daarbij als tip dat ze de voorwaarden voor het gebruik van de foto's misschien wat duidelijker moeten communiceren. Dat hoeft overigens niet op hun website te staan, dan kan ook via gebruikersvoorwaarden die u op papier of digitaal heeft gekregen of heeft kunnen inzien voordat u besloot klant te worden.
een jaar geleden
Lien101010
een jaar geleden
Er staat op internet dat je alleen een winkelverbod mag krijg als je een strafbaar feit hebt gepleegd, daar is nu toch geen sprake van?
Dat hangt af van de voorwaarden die je hebt afgesproken met de groothandel. Neem contact op met de groothandel om te bevestigen of je nog steeds recht hebt om bij hen in te kopen.
10 maanden geleden