Moet de winkel de 2 jaar garantie nakomen bij het repareren van mijn kapotte laptopscharnier?

2 dagen geleden is het scharnier van mijn Acer Aspire 3 laptop kapotgegaan bij het op een normale manier openen van de laptop. Hierbij is ook de behuizing van het scherm iets uit elkaar gescheurd. Zodra ik het geluid hoorde stopte ik met het openen van de laptop en ben ik meteen naar de winkel gegaan voor reparatie. Het is misschien belangrijk om te vermelden dat ik een maand geleden schade zag ontstaan bij het scharnier aan de andere kant, maar omdat dit niet ernstig leek ben ik niet naar de winkel gegaan, het verergerde ook niet, op de kant waar het is stukgegaan was eerst niks te merken. Het gaat om een laptop die minder dan 2 jaar geleden is aangeschaft. Ik zag op internet dat de winkel 2 jaar garantie op dit soort producten hoort te bieden (fabrieksgarantie is 1 jaar) dus ik heb gevraagd of het (gedeeltelijk) onder de garantie gerepareerd kon worden. Er werd mij verteld dat ze het niet onder de garantie viel omdat het een breuk was die veroorzaakt kon zijn door bijvoorbeeld een val of een object tussen het scharnier (deze beide verklaringen kloppen in mijn geval niet). Op internet kon ik makkelijk een aantal andere gevallen vinden waarin het scharnier van deze laptop vroeg in de levensduur kapotbrak, wat erop duidt dat het best een designfout/fabrieksdefect zou kunnen zijn. Heb ik in dit geval recht op mijn 2 jaar garantie? Ik heb de laptop nog niet afgegeven voor reparatie omdat de reparatiekosten in verhouding tot de nieuwprijs en kwaliteit van de laptop te hoog zijn.

Picture for question
Antoni
een jaar geleden
@Anoniemnxwl, op internet vond je een aantal andere gevallen waarin het scharnier van hetzelfde type laptop vroeg in de levensduur kapotbrak. Hoe hebben die anderen het probleem toentertijd opgelost? Heb je niet iets aan de informatie van die anderen, over de oplossing(en) die zij hebben gevonden?
AnnBoo8146
een jaar geleden
Je zult dit na moeten gaan in de garantievoorwaarden van de winkel, waar je de laptop hebt aangeschaft. Wettelijk heb je recht op 1 jaar garantie, maar kan een winkel je een garantietermijn van twee jaar aanbieden. Maar dit is niet wettelijk geregeld, en de voorwaarden voor het tweede garantiejaar zijn daarom ook niet algemeen vastgesteld.
Thecis
een jaar geleden
U heeft recht op minimaal 2 jaar garantie in alle landen die onder de Europese richtlijn Koop en garantie vallen. Wel moet u in sommige landen de klacht binnen 2 maanden na ontdekking bij de verkoper melden. Bovenop deze wettelijke regeling kan de verkoper u nog apart garantie aanbieden. Deze garantie komt altijd bovenop de bescherming die de wet u biedt.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wat-zijn-mijn-rechten-bij-aankoop-in-europa#:~:text=U%20heeft%20recht%20op%20minimaal,u%20nog%20apart%20garantie%20aanbieden.

Antwoorden (1)

Je hebt 2 jaar garantie mits je het in een winkel in de EU (plus wat extra landen) hebt gekocht, zie hieronder:

Kopen in een winkel
Koopt u als particulier iets in een winkel in een EU-land? Dan gelden de rechten en garanties die in de Europese richtlijn Koop en garantie staan. Deze richtlijn geldt voor alle EU-lidstaten plus Noorwegen, Liechtenstein en IJsland. In de richtlijn staat welke rechten en garanties u minimaal heeft bij een aankoop in een EU-land. Daarnaast gelden in bepaalde landen nationale wetten en regels die u als consument nog verder beschermen.

Recht op reparatie of vervanging bij kopen in een winkel
U heeft recht op vervanging of reparatie van een product dat bij de aflevering al gebrekkig is. Bijvoorbeeld als het product ongeschikt is voor normaal gebruik. Reparatie of vervanging moet binnen een redelijke termijn gebeuren en zonder dat u daar ernstige overlast van heeft. Kan dit niet? Dan heeft u recht op vermindering van de koopprijs of beëindiging van de overeenkomst. Dit staat in de Europese richtlijn Koop en garantie.

Termijnen voor garantie bij kopen in een winkel
Gaat het product na langer dan een half jaar stuk? Dan moet u bewijzen dat de oorzaak al bestond toen u het product kocht. U heeft recht op minimaal 2 jaar garantie in alle landen die onder de Europese richtlijn Koop en garantie vallen. Wel moet u in sommige landen de klacht binnen 2 maanden na ontdekking bij de verkoper melden. Bovenop deze wettelijke regeling kan de verkoper u nog apart garantie aanbieden. Deze garantie komt altijd bovenop de bescherming die de wet u biedt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wat-zijn-mijn-rechten-bij-aankoop-in-europa#:~:text=U%20heeft%20recht%20op%20minimaal,u%20nog%20apart%20garantie%20aanbieden.

Op het moment dat de verkoper vindt dat het door vallen of ander oneigenlijk gebruik komt, zal de verkopende partij dit aan moeten tonen (bijv door een onderzoeksrapport)
een jaar geleden