Wie is verantwoordelijk bij schade tijdens transport reparatieservice?

Ik heb een combi-magnetron (met kapot warmte-element) opgestuurd naar bol.com ter reparatie. Zij hebben een ophaalafspraak ingepland (via PostNL) om de magnetron op te komen halen. Tijdens de transport of bij hun in 't warehouse, is de magnetron hoogstwaarschijnlijk gevallen gezien het glas kapot en gesprongen is van de voorzijde van de magnetron. Hierdoor is de magnetron onbruikbaar en word mij verteld dat zij hem niet vergoeden. Daarnaast word ik vanuit bol.com verantwoordelijk gehouden voor de transport naar hun toe. Terwijl PostNL op 't moment van ophalen in dienst stond van bol.com. Het lijkt mij dan ook dat ik hiervoor wettelijk gezien niet voor aansprakelijk te houden ben en de volledige aansprakelijkheid en daardoor schade, bij hun ligt (of bij PostNL, in welk geval bol.com het moet oplossen).

Pieterke
2 jaar geleden
Heb je hem bij Bol.com zelf besteld of is het via een wederverkoper gegaan?
SimonV
2 jaar geleden
In principe is de verzender verantwoordelijk. Bij de verzending naar de consument toe is dat de verkoper, maar bij een retourzending is dat dus de consument zelf.
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/wat-je-moet-weten-over-online-bestellingen-retourneren/
TurfGraver
2 jaar geleden
@SimonV, "Zij hebben een ophaalafspraak ingepland (via PostNL)"
nul1
2 jaar geleden
Ik ben het ermee eens dat in principe het risico van verzending voor risico van de verzender is (ook wanneer je gebruikt hebt gemaakt van een gratis retouroptie). Maar volgens mij gaat het hier om de aanspraakelijkheid van de schade tijdens het vervoer. Die ligt bij de vervoeder.
TurfGraver
2 jaar geleden
Dan blijft de vraag, wie spreekt de vervoerder aan?

Antwoorden (2)

Normaliter komt het risico voor retourzending voor rekening van de consument. In dit geval heeft de verkoper de verantwoordelijkheid voor de retourzending op zich genomen en heb je hier een schriftelijk bewijs van. Bij schade is de verkoper hier dus verantwoordelijk voor.
2 jaar geleden
De vervoerder is aanspraakelijk voor de beschadiging van goederen vanaf het moment van inontvangstnemen van de goederen tot het moment van aflevering aan geadresseerde.

Tenzij er sprake is van overmacht, schuld van de afzender of geadresseerde, schade die verband houdt met een opdracht van de afzender of geadresseerde, een gebrek van de goederen zelf of door geen of slechte verpakking.
2 jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
Klopt. Maar in dit geval heeft de koper hier niets mee te maken, die kan de verkoper aansprakelijk stellen.
nul1
een jaar geleden
Waarom? Ook hier komt het risico voor retourzending gewoon voor rekening van de consument. Ik zie geen waarom dat hier niet zou gelden.