Ben ik verplicht een mogelijk gebruikt matras af te nemen van een winkelier?

Heb duur matras besteld van Pullman exact een week geleden. Belt de winkelier net dat hij het matras al binnen heeft. Levertijd zou echter minstens 3 weken zijn en matrassen zouden worden gemaakt op bestelling.

Ik vermoed dan ook dat dit een gebruikt matras is. Wat zijn mijn rechten? Moet ik dit verplicht afnemen of kan ik een nieuw matras eisen zoals overeengekomen en te verwachten valt voor bijna E 900,-?

gvrox
2 jaar geleden
Is het niet mogelijk dat iemand anders 2 weken eerder dezelfde matras heeft besteld, maar van de levering heeft afgezien ?

Antwoorden (2)

Als je kan bewijzen dat ie gebruikt is ben je niets verplicht.
Heb je het online gekocht dan heb je herroeppingsrecht.
Maar ook in een winkel heb je recht om er vanaf te zien. Dat staat dan in de voorwaarden op je bon of koopcontract.
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Als het op maat gemaakte matrassen zijn, dan geldt het herroeppingsrecht niet. Maar dan moet het inderdaad wel echt op maat gemaakt zijn. Veel matrassen zijn gewoon standaardmaten die gewoon op voorraad liggen.
Je betaalt voor een nieuw matras. Dat mag je dan ook eisen.
De leverancier hoeft je niet pro actief de vertellen dat een matras heel kort (!) gebruikt is geweest. Lees: het is nog in vrijwel nieuwstaat.

Als het matras niet nieuw is en jij vraagt er naar, dan moet hij daar wel eerlijk over zijn !