Wat zijn je rechten als een webwinkel beweert dat een deel van de retour mist?

Ik heb een bestelling retour gestuurd aan een kleding webwinkel. Van de gehele bestelling heb ik één artikel gehouden en de andere artikelen teruggestuurd. De webwinkel beweert nu dat er nog één artikel mist (deze zou ik vergeten zijn te retourneren stellen zij). Ik weet echter 100% zeker dat ik dit artikel bij de retourzending heb gedaan. Het gaat om een bedrag van 25 euro. Ik wil graag mijn gelijk proberen te bewijzen, maar niet per se voor het geld, maar omdat de webwinkel mij het gevoel geeft dat ik bewust dit kledingstuk achter houd.

Wat kan ik doen om de webwinkel te overtuigen van mijn gelijk? Zijn er bepaalde rechten waar je op kunt wijzen, of is dit een verloren zaak?

Vanuit een klantvriendelijk perspectief vind ik het in ieder geval niet zo netjes om mij zo te beschuldigen...

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.4K
Griffin
2 jaar geleden
Het is heel simpel in de rechtsgang, wie eist bewijst... Dus die online winkel moet aantonen dat jij iets vergeten bent te versturen.
Antoni
2 jaar geleden
@Griffin, er is nog helemaal geen sprake van een rechtsgang.
sterredag
2 jaar geleden
Nou Griffin, dat klopt sowieso niet altijd. Er is gewoon wetgeving en als de consument beweert dat het een pakketje niet ontvangen heeft dan ligt de bewijslijst toch echt bij de verkoper en niet bij de consument. Hier is het verhaal andersom. Consument stuurt iets terug, verantwoording en bewijslast ligt dan bij consument. Op deze manier wordt risico verdeeld over verkopers en consumenten.
gvrox
2 jaar geleden
@Griffin is in dit geval de vraagsteller niet de 'eiser' ? Als je geld terugeist voor een artikel dan zou je moeten bewijzen dat je het teruggestuurd hebt - en dat zal extra lastig zijn in dit geval omdat de retourzending wel is aangekomen.
Griffin
2 jaar geleden
@Sterre "Hier is het verhaal andersom. Consument stuurt iets terug, verantwoording en bewijslast ligt dan bij consument."
Nee, de webwinkel vindt dat er iets niet is meegestuurd, en als die webwinkel dat vindt, dan moet die webwinkel dat onderbouwen met bewijs, niks bewijslast bij de consument.
TurfGraver
2 jaar geleden
@griffin, wie ontvangt een bewijs van verzending?
Als ik jou iets opstuur moet jij bewijzen dat ik dat niet gedaan heb?

Antwoorden (1)

Retour is voor voor jouw risico, net als andersom verzending van de shop naar jou voor het risico van de shop is.

Dus de bewijslast ligt dan bij jou.

Zelfde als dat het artikel kapot zou aankomen zeg maar, terwijl jij stelt dat het heel de verpakking is ingegaan. Nu is het niet kapot maar wordt het gemist.

Kortom tenzij je kunt bewijzen dat je alles in het pakket hebt gedaan heb je geen rechten.

Tip: Bij retourzendingen maak filmpje/foto's om eventueel bij discussie achteraf te kunnen bewijzen dat het wel degelijk klopt.