Wat kun je ondernemen als de klantenservice niet reageert na aankoop en een defect?

Ik kocht bij ' 't Fietshokje' een bakfiets. Deze werd geleverd met een batterij die het niet doet. Ik heb de klantendienst al wekenlang aangeschreven en ook gebeld maar mijn klacht wordt niet behandeld. Nu vraag ik me af of ik naar de politie moet gaan of iets als de consumentenbond of zo? Ik heb geen ervaring met dit soort situatie.

Pieterke
2 jaar geleden
Je kunt een klacht over dit bedrijf plaatsen op de site Klachtenkompas van de Consumentenbond. Daar staan overigens al 5 klachten over dit bedrijf op.
Het bedrijf kan dan contact met je opnemen om de klacht te bespreken maar lang niet elk bedrijf reageert, Verwacht er dus niet teveel van. De Consumentenbond zelf reageert niet op jouw klacht. https://www.klachtenkompas.nl/

Antwoorden (1)

Zeker niet de politie. Er is niets strafrechtelijks gebeurd.

"
1. Zoek contact met het bedrijf
Voordat u contact opneemt met andere instanties, moet u eerst het bedrijf op de hoogte brengen van uw klacht of probleem. Neem contact op met de klantenservice via de telefoon of e-mail en maak kenbaar wat het probleem is en wat het bedrijf voor u kan betekenen. Vraag uzelf ook af: wat zijn de voorwaarden van de overeenkomst geweest die u met het bedrijf bent aangegaan? En waar gaat het precies mis?

2. Wacht op reactie
Geef een bedrijf de kans om te reageren op het probleem. De tijd die een bedrijf hiervoor mag nemen kan natuurlijk een beetje verschillen. Het ene probleem heeft een erg hoge urgentie (denk aan een vliegtuig dat snel vertrekt, of een keuken die overstroomt) en het andere probleem kan een paar dagen wachten. Die urgentie kunt u voor uzelf het beste bepalen.

4. Stuur aangetekende brief
Als een bedrijf niet reageert, of het probleem niet oplost, stuur dan een aangetekende brief. Dit is een belangrijke stap in het proces. Een aangetekende brief is uw bewijsmateriaal en een belangrijk ijkpunt om de klacht officieel vast te leggen. Voor ontvangst van de brief zal het bedrijf moeten tekenen. Een bedrijf kan hierdoor dus niet zeggen dat ze uw klacht over het hoofd hebben gezien. Een aangetekende brief verstuurt u per post en kost, afhankelijk van het gewicht, minimaal 8,80 euro. In de brief maakt u kenbaar wat het probleem is, hoe ze u kunnen bereiken om het op te lossen en hoe snel u een antwoord verwacht. Lees hier meer over tips voor het versturen van een aangetekende brief bij een geschil.

3. Bouw dossier op
Als het probleem meer voeten in aarde heeft dan een telefoontje met de klantenservice, is het verstandig om een goed dossier op te bouwen. Belangrijke documenten hiervoor zijn: de overeenkomst die u bent aangegaan, de bijbehorende voorwaarden en factuur, de correspondentie met het bedrijf, eventueel bewijsmateriaal van het probleem en een tijdlijn. In de tijdlijn kunt u starten met de datum dat het probleem ontstond, tot waar u nu staat met het bedrijf. Een gouden tip is om zoveel mogelijk communicatie en afspraken zwart-op-wit te hebben. Aan telefoongesprekken heeft u niet zoveel. Als een bedrijf u belt met een oplossing of een voorstel, staat u sterker wanneer u dat schriftelijk (of via de mail) zwart op wit heeft.

5. Rechtsbijstandsverzekering of juridisch loket
(...)"

Lees verder in de bron.
Vergeet het promopraatje (7.)
3VOOR4
Toegevoegd op 05 januari 2022 05:31: tekst