Mag de verkoper mijn garantie opheffen?

Ik heb schoenen besteld, bij aankomst bleken deze beschadigd te zijn. De verkoper gaf mij twee opties:
1. Terugsturen en geld terug
2. Schoenen houden en korting, maar dan verviel mijn recht op garantie

Mijn vraag is: mag de verkoper mijn garantie opheffen? Ik wil de schoenen graag houden, maar vind het vervelend dat de garantie wordt opgeheven. Mocht er namelijk iets met de schoenen zijn, kan ik bij niemand terecht.
Ik hoor graag van jullie.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.2K
ronron1212
2 jaar geleden
Je krijgt korting en ze zijn al beschadigd dus logische geen garantie meer.
Thecis
2 jaar geleden
@ronron1212
In een uitverkoop kan je ook korting krijgen. Vervalt de garantie ook niet. En ook al is er iets beschadigd, dat wil niet zeggen dat de rest ook niet goed is. Dus helemaal niet zo logisch dat de garantie van het geheel vervalt.
SentWierda
2 jaar geleden
Was de korting weinig of veel?
Een korting van 10 euro op 100 euro nieuwprijs is heel wat anders dan een korting van 60 euro.
tinus1969
2 jaar geleden
Garantie wordt gegeven obv het feit dat je bepaalde kwaliteit mag verwachten- maar wat mag je verwachten van beschadigde schoenen?

Antwoorden (1)

Nee. De artikelen die betrekking hebben op de garantie zijn dwingend recht, wat wil zeggen dat het garantierecht niet met onderlinge afspraken te beperken is. Dit blijkt uit artikel 7:6 BW. Een toevoeging hierbij is dat een bepaling die meer rechten aan een consument toekent wel mogelijk is: een afwijking in positieve zin is dus wel mogelijk.
In artikel 7:6a BW is vastgelegd dat een verkoper de garantie moet verstrekken dat een product naar behoren functioneert en dat mededelingen van de verkoper over het beperken van deze garantie strijdig zijn met de wet en dus nietig. Het maakt niet uit of het een mondelinge mededeling was, of zelfs een schriftelijke overeenkomst. Het mag niet.
De wet biedt de consument dus veel bescherming. Het kan echter anders gaan liggen als de consument iets aan het product verandert, want dat kan ervoor zorgen dat het niet meer de eigenschappen bezit die het oorspronkelijk had. In dat geval wordt ook gekeken naar de redelijkheid en billijkheid, zoals beschreven in artikel 3:12 BW.
.
De verkoper is echter ook niet verplicht je de schoenen met korting aan te bieden. Met andere woorden: terugsturen blijft als optie over.
Toegevoegd op 29 december 2021 16:04: tekst
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Maar wat voor garantie verwacht je nog op beschadigde schoenen?
SimonV
2 jaar geleden
Op een schoen met een kras kun je nog prima lopen.