welke problemen vallen onder garantie? (zie foutjes bij mijn smartphone)

Hallo,

ik heb een archos oxygen 50 gekocht deze zomer, leuke smartphone. Maar er zijn wel een paar probleempjes aan:

- telkens (95% van de gevallen) als ik een berichtje krijg dan komt er een foutmelding met daarop: berichten gestopt, en dan moet berichten eerst afsluiten voor ik het kan openen, op zich geen heel erg probleem maar als ik bezig ben aan het typen voor een ander bericht, dan sluit dit af en is het weg. Dit stoort me behoorlijk hard

- af en toe zegt m'n archos dat hij geen simkaart kan detecteren, soms moet ik hem gewoon eens rebooten ofwel moet ik hem er eens uitprutsen en opnieuw insteken, ligt dit aan mijn simkaart of aan de gsm?

- ik heb deze gsm gekocht voor z'n goeie camera (13MP). Van scherpte van de foto heb ik zeker niet te klagen, maar plots is er een zwart vlekje. Is dit misschien wat stof of zo dat onder de lens zit?

hetgeen ik eigenlijk echt wil vragen is als er iemand weet als al deze problemen binnen GARANTIE vallen of niet? zo niet, wat kan eraan gedaan worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Simpel gezegd: als het niet door jou komt is het garantie. Dus als je niets bijzonders hebt gedaan (val- stoot, of waterschade) met je mobiel dan zou je hem terug kunnen sturen.

Het is altijd verstandig om eerst contact op te nemen met de verkoper, maar gezien de garantie op zich lijkt mij dat zij hem moeten repareren. Je kunt je eventueel ook beroepen op de wettelijke garantietermijn.

Voor meer specifieke info verwijs ik naar de bron.

Bovenstaande terzijde: heb je al geprobeerd je mobiel te herstellen naar fabrieksinstellingen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je eerste probleem, met de berichten, klinkt als een softwareprobleem. Het zou kunnen helpen om een software-update of downgrade te doen om te kijken of dat het probleem oplost.

Het simkaartprobleem lijkt ook aan de software te liggen, dat verklaart dat de simkaart na een reboot wel weer herkend wordt. Mogelijke oplossing: zie hierboven.

Het probleem met de foto's lijkt mij dan weer een productiefout, onder een cameralens hoort geen stof te kunnen komen. Ik neem even aan dat het stof is, aangezien dat het meest aannemelijk is.

Je hebt recht op een product dat goed werkt, softwarematig en hardwarematig. Daarom kan je het beste contact opnemen met de verkoper (er van uitgaande dat de telefoon nieuw gekocht is, anders naar de winkel gaan waar de telefoon gekocht is) en daar vragen om een oplossing.

Er is een grote kans dat er voor de problemen een relatief simpele oplossing bestaat en dat je telefoon niet eens ter reparatie aangeboden hoeft te worden. Uiteraard heb je gewoon recht op minimaal 2 jaar garantie op telefoontoestellen en zou dit kosteloos gefixt moeten worden, tenzij er bewijs is dat er slecht met het toestel is omgegaan.