Gaat bij een vervangende playstation 3 nieuwe garantie in?

Sony heeft mij een ander model ter vervanging aangeboden en mijn garantie is inmiddels net verlopen gaat nu de wettelijke verplichte garantie weer in?

Toegevoegd na 12 minuten:
Let op: het gaat hier om een nieuw vervangend model dus geen gerepareerde

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (6)

bij mijn koelkast was dat niet het geval helaas, dus ik vermoed dat je pech hebt.
14 jaar geleden
Ik weet niet hoe het wettelijk zit, maar het lijkt mij zeer onlogisch als je nu weer een garantietermijn krijgt. Mij lijkt dat die termijn (of je nou een nieuwe gekregen hebt of niet) gewoon vanaf de koopdatum blijft gelden.
Wel is het natuurlijk zo dat als je aan het einde van je garantietermijn zit en een nieuwe krijgt, en deze binnen enkele dagen kapot is, je weer een nieuwe zou moeten krijgen. Maar dat is dan niet vanwege de garantietermijn, maar vanwege het feit dat als ie zo snel kapot is, ze je dus een ondeugdelijke vervanger gegeven hebben.

Wat ik overigens wel weet, is dat de garantietermijn die winkels er soms bij geven, niet altijd lang genoeg is. Stel je koopt een bed, en na anderhalf jaar gaat ie kapot. Dan kunnen zij je niet zomaar afschepen met 'sorry, de garantie was maar voor 1 jaar'. Want een bed van 100 euro hoort langer mee te gaan dan anderhalf jaar. En als ie dat niet doet, en het niet door jouw schuld komt, dan hebben ze je een ondeugdelijk product verkocht.
Dat is wel iets wettelijks, dat je bij de koop van een product mag verwachten dat het een bepaalde tijd mee gaat. En als iets veel korter meegaat dan een tijd die redelijk is voor zo'n product in vergelijking tot z'n prijs, dan moet de winkel daar wel iets mee doen.
Maar de meeste mensen weten dat niet, en dat willen winkels ook niet. Dus verwacht niet dat het je zonder gezeur zomaar meegeven hoor, ze gaan waarschijnlijk eerst proberen of ze eronder uit kunnen komen door je te zeggen dat je helemaal geen recht erop hebt, in de hoop dat je het dan op geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uit ervaring zeg ik.
goed antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed onderbouwd antwoord! Electronica heeft volgens de Europese wetgeving gewoon 3 jaar garantie, dus dat heb je minimaal. Daarna kun je in aanmerking komen voor een gereficeerd apparaat of de kosten worden gedeeld tussen jou en de fabrikant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, en de wettelijke garantie gaat uit van de verwachting die mocht hebben van het product vanaf het moment van het sluiten van de koopovereenkomst. Indien je apparaat vervangen is blijft dit moment gelijk en wordt de termijn dus niet langer.
Als je een nieuw apparaat hebt gekregen dan heb je vanaf dat moment ook weer de standaard fabrieksgarantie die (verplicht) op elk nieuw product zit.
Let er wel op dat je van Sony ook een bewijs hebt gekregen (met datum) waarop staat aangeven dat het product is omgeruild voor een nieuwe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Principieel NIET. Je oude apparaat wordt vervangen en de garantie blijft zoals die is, dus op basis van de oorspronkelijke aankoopdatum. Natuurlijk is de kans groot dat een goed bedrijf/merk jou niet in de kou zal laten zitten als de vervanger net buiten de garantieperiode kapot gaat, maar dat is service maar niet hun plicht.
Vergelijkbaar is, dat als jouw huis afbrandt in bijvoorbeeld de eerste maand van de verzekeringsperiode en de verzekering keert uit, dat je dan volledig opnieuw premie bent verschuldigd.
Het is in wezen een spiegelbeeld van het garantie probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de garantie loopt gewoon door op je vervangende PlayStation 3.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee je krijgt niet opnieuw garantie. Dat zou lekker zijn. garantie op garantie wordt het dan, stel hij gaat nog een keer stuk, moeten ze je dan opnieuw eentje aanbieden omdat het in de garantieperiode valt. Nee dat lijkt me sterk.