Hoe ver reikt garantie wanneer je niet tevreden bent over een apparaat?

Dus niet dat ie stuk is of niet werkt. Hoewel...

Ik heb op 2 juni jl een folielasapparaat gekocht bij lidl. De rol folie die erbij zat werkte zowiezo al niet, dwz dat deze niet echt vacuum trok. Sindsdien heeft het apparaat ongebruikt, met aankoopbon in de doos gezeten.

Nu heb ik aparte sealzakjes gekocht die op zich veel beter werken, maar waarvoor de mond van het apparaat (om het vacuum te trekken) te breed is. Hierdoor moet ik de zakjes eerst in de lengte dichtsealen, en dan in de breedte gebruiken. Maar ook dat dichtsealen/lassen is niet altijd lichtdicht waardoor het in de breedte vacuumtrekken ook de meeste keren niet lukt. Kortom: het apparaat is voor mij eigenlijk onbruikbaar.

Dus om een lang verhaal kort te maken: Geldt hier nu ook nog garantie op? Het lijkt misschien wat op muggeziften, maar die €22,99 wat ik ervoor betaald heb kan ik dan ook bij een ander apparaat doen die wèl goed werkt.

Toegevoegd na 51 seconden:
lichtdicht= luchtdicht

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ja, als ie niet doet wat ie moet doen, dan moet je 'm terugbrengen. Hopelijk hebben ze 'm niet meer, dan krijg je je geld terug in plaats van een vervanger.
Want: Voor die prijs kun je geen vacumeer-apparaatje kopen dat het doet. En geloof me, ik heb dat ook een keer of vier geprobeerd, allemaal miskopen.
[Sterspotje aan:]
Er is maar één apparaatje dat doet wat ie moet doen (los van de professionele): De Foodsaver. Bloeddure folie, maar hij doet precies wat ie moet doen. Maar die kan je niet kopen voor twee tientjes.
[Sterspotje uit]
Ik ben trouwens op zoek naar webshop waar ze betaalbare folie hebben voor de Foodsaver, misschien kan ik daar nog wel eens een vraag over stellen.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij die al niet kan vinden Antwoordman...... ;-)
AWM
14 jaar geleden
Nee, misschien heeft iemand een gouden tip...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben hem niet zozeer nodig als foodsaver, danwel voor het luchtdicht verpakken van bepaalde producten. Als het je alleen om de bloeddure folie gaat dan zou je eens kunnen kijken bij Packcenter. Die zit hier niet zo ver vandaan dus ik heb het geluk om zelf te gaan, maar ze hebben ook een site: http://www.packcenter.nl/ De sealzakjes die ik daar heb gekocht werken beter (en als ze om die rare sealmond pastten, zelfs perfect!) dan de folie die bij het apparaat zelf zit. Overigens was mijn vorige vacuumsealer ook niet zo'n dure maar die werkte als een tierelier, met een normaal klein rubberen mondje die in alles soorten zakjes en folie pastte. Als ik die zelf niet op de grond had laten kukelen dan had ik er nog jarenlang plezier van kunnen hebben :-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, te kort door de bocht, maar ik had daar 100 zakjes van 110 x 150 mm voor €2,45, zonder opdruk. En ze hebben ze zeker ook nog in veel verschillende en grotere formaten.
AWM
14 jaar geleden
Ja, nou, dat soort dingen doe ik ook met de Foodsaver. De folie is zo sterk dat je er van alles mee kunt inpakken, niet alleen voedsel. Helaas heeft Blokker ze niet meer...
AWM
14 jaar geleden
Ik denk niet dat ze day hebben bij packcenter. Foodsaverfolie wijkt nogal af van de normale folie. Er zit een soort wafelpatroon in het plastic.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dit wat Antwoordman?
http://www.marktplaza.nl/winkel.php?shop_nr=534410
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat antwoord moet ik je helaas schuldig blijven. Ik kan allicht even kijken als ik er de volgende keer weer ben. In dat geval kom ik er zeker nog op terug dan.
AWM
14 jaar geleden
@beerg! Je bent geweldig! Dit zijn niet de originele, maar zo te zien wel geschikt. En goedkoper dan de originele.
Ik kan geen puntjes geven in een reactie, anders had ik dat gedaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zo mijn momenten :p
Veel plezier ermee. En punten zijn maar bijzaak. :-)

Andere antwoorden (7)

als het apparaat niet doet wat het moet doen, heb je bij mijn weten rechrt op een apparaat dat wel doet wqat het moet doen. Als ze dat niet kunnen leveren zou je volgens mij je geld terug moeten kunnen krijgen.

Als ze je echter een vervangend exemplaar kunnen geven wat wel gewoon luchtdicht smelt [als dat beloofd wordt (!), dan zou je daar genoegen mee moetn nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In geval van de Lidl en de Aldi die apparaten verkopen wat niet in het standaard assortiment zit, verwijzen ze de garantie (bijna) altijd door naar de fabrikant/distributeur (en soms naar een garantie bedrijf). Het is dus vrijwel onmogelijk om daar je geld terug te halen.
Als het goed is moet er een garantie kaart in de doos zitten als je deze koopt. Of moet er wat in het boekje beschreven staan hierover.
Maar geld terug.... Nee, vrijwel kansloos.

Toegevoegd na 7 minuten:
Normaliter kan je trouwens je spulletjes binnen 30 dagen terugbrengen en je geld ervoor terug krijgen.
Alleen ben je daar iets te laat voor ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar naar de fabrikant verwijzen mag niet zomaar, daarnaast moet een produkt voldoen aan de verwachtingen die je ervan logischerwijze zou mogen hebben, dus ik denk dat dit zeker een sterke zaak is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze doen dit ook niet zomaar. Ze verwijzen ernaar na de 30 dagen periode in welke je het apparaat naar de winkel terug kan brengen en een ander mee krijgt, als ze er nog zijn, of je geld. Wat je wilt. Maar aangezien een supermarkt niet is ingericht voor dit soort zaken mogen ze verwijzen zodat de klant de service krijgt die erbij hoort. En die service ligt dan bij de fabrikant of een service desk die hiervoor aangesteld is.
Dit staat vermeld in de handleiding of op een papiertje wat in de verpakking zit.
De winkel mag er namelijk ook redelijkerwijze van uitgaan dat je het product binnen 30 dagen kan testen op werking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en nee over wat je hierboven zegt, het is een beetje een misvatting, dat de winkel er niet voor ingericht is is in principe niet het probleem van de consument. De consument heeft een overeenkomst met de winkelier, die is aan te spreken op garantie en die mag daarbij niet zomaar doorverwijzen, alleen als de garantie van de fabriek gunstiger is voor de consument dan mag dat (als ik het zo even uit mijn hoofd goed uitleg)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog even ter illustratie: http://www.youtube.com/watch?v=scfXQ8zhJGQ
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal krijgt u de garantie van de fabrikant. U hebt met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten. De fabrikant heeft daardoor geen wettelijke plichten zoals de verkoper. Daarom kan de fabrikant andere garantievoorwaarden hebben. Bijvoorbeeld dat u bij een reparatie het arbeidsloon zelf betaalt. Dat mag. U kunt wel proberen om deze kosten door de verkoper te laten betalen. Het is aan te raden om bij problemen altijd eerst naar de verkoper te stappen; hij is degene met wie u de (koop)overeenkomst gesloten hebt. Bovenstaande info komt van http://www.consuwijzer.nl Wat hier dus gebeurt in mijn ogen is dat Lidl zegt, nou goed we gaan wat regelen, maar we besteden dit dus uit naar de fabrikant. Dat is onze extra service naar u. Dus dan zijn ze er ook weer direct van af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het blijft een lastig onderwerp, maar inderdaad zo zal het ongeveer zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is zeker zo. En sommige winkels zullen er alles aan doen om je niet te helpen helaas... Erg leuk filmpje hahaha ;-)
Ik vind het een beetje raar om deze vraag hier gesteld wordt.
Omdat, als je niet tevreden bent, terug moet gaan naar de winkel. Alleen al om het te proberen. Misschien is de bedrijfsleider wel een ontzettend aardige man/vrouw.

Ik merk dat teruggaan een drempel is voor je. Dat zal zo blijven, ongeacht de antwoorden hier.

Als je niet terug wilt gaan, dan moet je de 20 euro als verloren beschouwen.
Of als een ervaring rijker.

NB: Ik ben ook niet iemand die graag teruggaat naar de winkel, dus ik begrijp je drempels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou het in ieder geval proberen.
als ze het niet accepteren kan je hem altijd zelf weer verkopen
14 jaar geleden
Als je niet tevreden bent dan ligt het aan de garantietermijn die de winkel geeft, vaak 8 tot 30 dagen. Als het een fabrieksfout is, dan heb je garantie als hij stukgaat binnen 'een redelijke levensduur'. Bijvoorbeeld: Van een ijskast mag je verwachten dat hij minstens 8 jaar meegaat. Als hij na 5 jaar stuk gaat, heb je wel recht op garantie, maar geeft de winkel het vaak niet meer(die geven maar 2 jaar). Maar in principe heb je recht op kosteloze reparatie/vervanging als je hem op de goede/normale manier heb gebruikt(mp3-speler moet je niet in het zwembad gooien etc.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aantal zaken moet men niet verwarren als het op dit soort zaken aankomt.

Bij spijt van een aankoop heb je op zich niet zoveel rechten als je deze in een gewone winkel (dus niet telefonisch of via internet) hebt aangeschaft.

Hier is echter eerder sprake van een artikel dat niet voldoet aan wat je ervan zou mogen verwachten, immers:

De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden. (Burgerlijk Wetboek, boek 7, artikel 17, zie ook link 1).

Lees ook even het artikel in de tweede link, daar wordt een en ander nog eens nader toegelicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je als consument een roerende zaak hebt gekocht kwalificeert de wet je koop als consumentenkoop op basis van artikel 7:5 BW.

Indien het product niet voldoet aan wat je als koper van van het product kon verwachten bij normaal gebruik van het product, is sprake van non-conformiteit volgens artikel 7:17 BW. Een voordeel van de consumentenkoop is dat artikel 7:18 BW bepaalt dat wanneer binnen 6 maanden het gebrek in het product zich openbaart dat deze vermoed wordt direct ten tijde van aflevering al aanwezig te zijn. Je hoeft dus niet te bewijzen dat het product later kapot is gegaan.

Ik neem aan dat je van een folielasapparaat mag verwachten dat deze op een deugdelijke wijze dicht kan sealen en dat deze ook na 7 maanden nog steeds goed functioneert, waardoor het product non-conform is. Nu er sprake is van non-conformiteit heb je recht op vervanging of herstel van het product, en als dit niet meer mogelijk is mag de consument de koop ontbinden zodat je je geld terug krijgt (art 7:21 en 7:22 BW).

Je ziet dat het niet direct duidelijk is of een product voldoet aan de eigenschappen die je bij normaal gebruik mocht verwachten. Ik denk dat een dergelijk folielasapparaat zeker een jaar zou moeten meegaan zodat je recht hebt op je teruggave van het geld.
In ieder geval heeft de winkelgarantie geen invloed op de 'wettelijke garantie' zodat de Lidl, ook als haar eigen garantie is verlopen, je geld zal moeten teruggeven.

Toegevoegd na 6 minuten:
Oja, ik lees in de reacties dat de Lidl mag verwijzen naar de fabrikant van het product. Dit is onzin. Je hebt een koopovereenkomst met de Lidl gesloten en niet met de fabrikant, zodat de Lidl zelf aangesproken kan worden op een gebrekkig product.