Retourneren wanneer het niet in orde is of defect, mag altijd. De leverancier is namelijk verplicht een deugdelijk product af te leveren.
Maar retourneren omdat het je toch niet bevalt mag alleen onder voorwaarden, bijv. ruilen binnen 14 dagen.
Bij aanbiedingen kan dit vaak ook, maar niet altijd. Normaal staat er dan bij: dit product kan niet geruild worden. Verstandig is om het bij aankoop te vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms mag je iets alleen ruilen als het defect is, en dan voor hetzelfde product. Bij 'op is op'-acties zijn die producten er soms niet meer, dus dan valt het ook niet te ruilen. Een klantvriendelijke winkel kan dan eventueel een tegoedbon geven voor de waarde van het product, maar het hoeft niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De opmerking van Hippo klopt niet! Een winkelier moet ten alle tijden een ondeugdelijk product repareren of vervangen. Als dat echt niet gaat, dan kan de koper beslissende koop te ontbinden. In dat geval hoeft de koper niet akkoord te gaan met een tegoedbon, hij dient dan geld terug te krijgen.
Nee, er is geen recht op retourneren in de wet. Je bent dus ten alle tijden afhankelijk van de algemene voorwaarden van die winkel. Deze mogen zelf bepalen of er geruild mag worden, hoe lang dat is en of er artikelen zijn die uitgezonderd zijn.

Een wettelijke uitzondering is als een product defect is. Je kan dan terug naar de winkel. Daar zal de winkelier moeten beslissen of hij het product gaat repareren of dat hij een vervangend exemplaar meegeeft. Je hebt niet automatisch recht op een vervanging of op geld terug! Als de winkelier wil repareren, dan mag hij dat eerst proberen. Pas als het product niet gerepareerd kan worden en er is geen vervangend exemplaar, dan kan de koop ontbonden worden en dan heb je recht op geld terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een defect product mag altijd worden geretourneerd.
Producten gekocht "op afstand" (via Internet, telefoon, catalogus, etc.) mag je binnen 7 dagen retourneren m.u.v. de producten genoemd in de bron (reizen, bederfelijke waar, etc).
Voor andere producten hangt dit van de verkoopvoorwaarden af.