Valt dit buiten de garantie?

Ik heb 3 jaar geleden een whirlpool (texas 1400) wasmachine gekocht. 1 jaar later moest ik de wasunit al later vervangen, en nu centrifugeert hij niet meer! Kan ik dit op de garantie verhalen?

Want ik had gehoord dat je eigenlijk nog langer recht hebt op een soort van garantie (had ik hier op goeievraag gelezen) omdat de verwachte levensduur van een wasmachine veel langer is dan 3 jaar.

Dit valt bijvoorbeeld ook onder de garantie: je koopt een fiets en hebt 1 jaar garantie na 1 jaar en 1 dag dagen valt hij helemaal uitelkaar. Dit zou ook nog moeten worden gerepareerd door de fabriek.

-Ik heb alle bonnetjes nog ook die van reparatie.
-Als het kan waar moet ik de garantie dan verhalen, verkoper of firma?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier staat alles over wettelijke garantie in Nederland http://www.omroepgelderland.nl/web/show/id=460611/langid=43

Het beste antwoord

Na zo’n korte levensduur van een wasmachine, heb je waarschijnlijk recht op reparatie/vervanging.

Echter is dit enkel als het binnen de wettelijke garantieperiode valt. Deze is vastgesteld door “Europa” op 2 jaar. Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
Na deze wettelijke garantieperiode heb je alsnog recht op een vergelijkbare schikking. Indien je product 6 jaar oud is en hij een verwachtte leeftijd heeft van 10 jaar, heb je recht op 40% van de kosten bij vervanging of reparatie. De overige 60% zijn voor de verkoper. Je zult na een bepaalde tijd (productafhankelijk) dus geen volledige reparatie meer krijgen.

Direct maar enkele bronnen erbij gedaan die dit ondersteunen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wedden dat ik minimaal 1 - krijg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een plus.
Voldoende argumentatie en bronnen:
Niets aan toe te voegen. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
momopoyolo of GV reageerde niet of je hebt geen plus gegeven maarja ;) van mij +

Andere antwoorden (1)

Naast de fabrieksgarantie heb je ook de wettelijke garantie die jij bedoeld. Het hangt een beetje af wat voor soort produkt je hebt gekocht en hoe lang iets mee moet gaan. Mijn wasmachine is al 10 jaar oud zonder enige storing. Drie jaar is dus wel erg kort.

Volgens de wettelijke garantie heb je recht op 100% vergoeding. Dit geldt ook voor evt. ophalen. Als de winkelier niet akkoord gaat aangetekende brief sturen. Na 6 weken kun je naar de rechter gaan. Overigens ook bij de fiets heb je recht op reparatie of vervanging tenzij je het produkt zelf hebt verwaarloosd. De omgekeerde bewijslast ligt altijd bij de winkelier.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wettelijke garantie zegt helemaal niet dat je 100% vergoeding krijgt. Deze zegt dat je nog rechten hebt, omdat je er vanuit kunt gaan dat een wasmachine langer mee gaat dan bv. 3 jaar. Je moet naar de verkoper en deze moet een goede oplossing bieden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan wel degelijk. En in dit geval zeker 100%. Drie jaar is veel te kort voor een wasmachine. Jij hebt het over een regeling maar dan ken je de wet niet. Een goede oplossing is 100% maken of vervanging zelfde produkt. Zo is de wet. Overigens maak je nog een fout. Het is Europees geregeld, maar het is een Nederlandse wet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij spreekt over een vergoeding. Dat is dus complete onzin. Je krijgt inderdaad reparatie of vervanging. Ik maak geen fout. Europa heeft vastgelegd dat dit 2 jaar MOET zijn. Dit moet worden overgenomen, of verandert in het VOORDEEL van de klant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met vergoeding bedoel zelfde produkt of reparatie. 100% vergoeding. Maar jij zit zo vaak fout joh. Je denkt alles te weten met dat soort bronnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet je het geen vergoeding noemen. En dat jij mij niet mag heb ik geen boodschap aan. Je zult nooit een vergoeding krijgen voor deze wasmachine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beter lezen Bokito, Ik heb gezegd 100% kosteloos vervangen of repareren. Dus niks regeling met winkelier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Volgens de wettelijke garantie heb je recht op 100% vergoeding." Citaat uit jou antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergoeding is geen compensatie. Dat is wat jij bedoeld. Maar lees alles maar eens rustig door op de volgende link: http://www.omroepgelderland.nl/web/show/id=460611/langid=43
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga je het nou omdraaien? Jij praat over vergoeding, niet ik! Ik zeg dat er een regeling moet worden getroffen met de verkoper. Na 3 jaar is dit vaak reparatie/vervanging, na 7 jaar is dit de rekening delen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LEZEN het moet worden vergoed. Niks geen regeling. Je zit harstikke FOUT met je antwoord en je hebt de bron helemaal niet gelezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets moet worden vergoed. Het moet worden vervangen of worden gerepareerd. De keuze van deze twee is bij de verkoper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is hetzelfde jojo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nu eens stopt met je pogingen mij te beledigen. Het lukt niet. Daarnaast is het alles behalve hetzelfde, een vergoeding is wel degelijk geld (hooguit iets wat geld representeert, zoals een tegoedbon), dus dit maakt je antwoord helemaal fout. Probeer jezelf er nou maar niet uit te praten. Vergoeding: Naamw. geldbedrag dat je krijgt voor iets dat je gedaan hebt of voor kosten die je hebt gemaakt `reiskostenvergoeding` (http://www.encyclo.nl/begrip/vergoeding) ver·goe·ding de; v -en 1 het vergoeden 2 hiervoor betaald bedrag; schadeloosstelling (http://www.vandale.nl/vandale/zoekService.do?selectedDictionary=nn&selectedDictionaryName=Nederlands&searchQuery=vergoeding)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je niet leest. Je bent te beroerd om de bron helemaal te lezen. Als je medicijnen gebruikt kun je die vergoed krijgen. Wie heeft het dan over een compensatie. JIJ dus, maar lezen was al niet jou sterkste punt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu draai je de rollen weer om. Ik praat nergens over een compensatie als je een vergoeding hoort te krijgen. Ik zeg enkel dat je nooit van je leven een vergoeding (dus geld) zult krijgen. Jij zegt van wel. Dit is fout. Blijkbaar kun je er niet tegen dat er een fout in je antwoord staat, maar daar kan ik niet mee zitten. Ik ben tenminste net genoeg om mijn antwoord uit te breiden en erbij toe te voegen dat dit enkel geld voor de "latere" jaren van de verwachte leeftijd van een product. Hiermee had jij namelijk een goed punt, je krijgt in de eerste jaren vervanging/reparatie. Echter krijg je, zoals jij stelt, geen vergoeding. Vandaar de 2 -en.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergoeding hoeft lang niet altijd geld te zijn. Dat maak jij er weer van. Hoe dan ook jouw antwoord is sowieso fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij mijn antwoord fout vindt mag dit. Heb ik geen boodschap aan. Een vergoeding is volgens Nederlandse woordenboeken geld of een coupon die geldwaarde vertegenwoordigd. Sorry!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraagsteller is gebaat bij een goed antwoord. Die heb ik gegeven. De bron verwijst daarna. Wat jij allemaal brabbelt over regeling met verkoper is totale onzin. Maar je neemt de moeite zelfs niet om de hele bron met alle wetgevingen te lezen. Zegt veel over hoe je bent. Met knippen en plakken hier en daar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergoeding kan trouwens ook wel degelijk. Stel dat het produkt niet te repareren is of te vervangen dan ook hoef je geen genoegen te nemen met een bon en krijg je het geld terug. Zeker ook niet aangedacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezien het feit dat jij een mening vormt over 1 antwoord zonder enig commentaar te hebben gehad op een van mijn andere antwoorden, naar mijn mening enkel vanwege het feit dat ik het niet eens ben met jou antwoord, reageer ik hierbij niet meer op iemand die meteen schreeuwerig gaat lopen doen als hij zijn zin niet krijgt. Ik ga geen uitspraak doen over jou als persoon, aangezien er genoeg mensen zijn die zich anders voordoen op het internet dan dat ze werkelijk zijn. Succes er nog mee, ik laat de eer aan mijzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik houd het enkel bij feiten niet bij onwaarheden. Gezien je de laatste opmerking niet hebt beantwoord zegt dit weer veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
attitude waarom heb je je antwoord verwijderd? Ik vond het het beste antwoord...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, ik ga voor mijn antwoord waardering. Wil je dat ik het herschrijf?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Edit: Ik zag kuddegedrag: men ging de -en volgen. Daar kan ik slecht tegen.