Mag een bedrijf binnen de garantieperiode een lager bedrag teruggeven dan het aankoopbedrag als de prijs van het product inmiddels is gedaald?

Ik heb een harde schijf gekocht bij bedrijf X voor 102 €. Nu, enkele maanden later, is de harde schijf kapot. De garantie wordt erkend door bedrijf X maar ze crediteren aan 85 € ipv. 102 €. Dit is nmlk. de huidige prijs van deze harde schijf.

Mag een bedrijf crediteren aan een bedrag dat 17 € lager ligt dan wat ik er voor betaald heb?

Ik heb wel uitdrukkelijk gevraagd mijn geld terug te krijgen ipv de harde schijf om te wisselen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Als op jouw aankoop bon 102 euro staat,dan moet de winkelier zich daaraan houden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet op welk merk hardware het gaat maar ik raad je aan om kontakt op te nemen met de maker daarvan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
antwoord/reaktie.
alleen de moderator bepaald dat hier op GV!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is gewoon een antwoord op de vraag. De vraag was mag dit? De beantwoorder zegt NEE, je moet het bedrag wat op je bon staat terug krijgen, snap niet wat er niet als antwoord is.
Het bedrijf is volgens mij niet verplicht om jouw geld terug te geven. Ze zijn wel verplicht om hem te repareren of een gelijkwaardig artikel te verstrekken.

Ik vindt het al heel aardig dat ze je de dagwaarde terug geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een consument heeft recht op herstel/vervanging van een product als dat mogenlijk is,zoniet dan kan de koop ongedaan gemaakt worden en moet het bedrag worden terug betaald.
Zo staat het in de wet,zal dat nog ff opzoeken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lees dit maar eens, www.rechtopgeld.nl/aankopen/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@poowoo: Dit antwoord is correct en staat ook op de pagina (link). Je kunt producten soms terug geven als ze niet bevallen. Bij online kopen heb je daarbij meer wettelijke bescherming dan in een winkel. In dit geval gaat het om een ondeugdelijk product. De verkoper moet dan de harde schijf repareren of een gelijkwaardig product aanbieden. In dit geval geeft de verkoper het geld voor het gelijkwaardige product. Het is niet nodig dat de verkoper eenzelfde harde schijf geeft plus 17 euro contact.
Het is goede gewoonte om de aankoopwaarde te vergoeden, echter kan er in de algemene voorwaarden van het bedrijf (welk?) afwijkende zaken vermeld staan, zoals recht om omruil of vervanging, oftewel hoe het vergoed wordt.

Als u niet wilt omruilen of vervangen, heeft u maar een korte tijd waarin u om het echte geld terug kunt vragen. Denk hierbij aan een afkoelingsperiode. Daarna zou namelijk niet meer redelijk zijn ten opzichte van het goed in relatie tot de tijd die verstreken is. IT goederen worden goedkoper. Het is dan na een tijdspanne van een paar maanden niet meer redelijk om het betaalde bedrag terug te vragen. U kunt wel verzoeken om een apparaat welk nu de prijs heeft van wat u er toen voor betaald heeft, of met een kleine bijbetaling, een nóg betere.

Dat het bedrijf u het geld niet wil teruggeven, kan ik mij wel in vinden. Ze mogen het doen, maar hoeven het niet. Ik zou het ook niet doen als bedrijf om eerlijk te zijn.