Hoe is de garantie als een artikel al eens is vervangen?

Ik heb vorig jaar juni een computer gekocht, met daarin een harde schijf waarop een jaar garantie zat. In september ging die harde schijf kapot. Ik kreeg toen gratis een nieuwe harde schijf.

Nu is ook die tweede harde schijf kapot gegaan. Valt dit onder de garantie omdat deze schijf pas 11 maanden oud is, of valt het niet onder de garantie omdat de oorspronkelijke aankoop 14 maanden geleden plaatsvond?

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/garantie.19139

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (6)

In principe gaat de garantie niet opnieuw in na vervanging van een produkt voor de volledige lengte.
In het geval van jouw schijf is dit echter heel makkelijk te checken: gewoon het serienummer intikken op de website van de fabrikant.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, heb ik inmiddels gecontroleerd. Garantie tot 21 augustus 2013. Maar stel dat de garantie een jaar was - mijn eerste schijf, een Samsung, is vervangen door een Seagate. Hoe zit het dan met garantie? 't Is een ander ding, tenslotte.
AWM
14 jaar geleden
Bij een normale consumentenkoop loopt de garantie af op het oorspronkelijke moment, ook al is het apparaat inmiddels volledig onder garantie vervangen.
Bij harde schijven heb je vaak geluk. Als je een nieuwe krijgt toegezonden houdt de fabrikant soms niet bij dat het geen nieuwe aankoop is.
Maar soms krijg je een 'refurbished' schijf retour. Dat is er een die gerepareerd is en weer in orde is. (daar zit dan sticker op met dat woord)
Ik denk dat die een kortere garantie hebben van 6 maanden, je kunt dat ook weer uitvinden door het serienr. in te tikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@antwoordman Mee eens +1
@Rota: Je ziet wel vaker dat fabrikanten van harde schijven (zeker deze) een uitgebreidere garantieregeling hebben, bijvoorbeeld op productiedatum. Dit voorkomt veel gezeur (met de winkelaar) en zorgt er vaak voor dat je bij een bepaald merk blijft.
ook op een losse harde schijf zit garantie en die gaat in als de harde schijf verkocht word(in gebruik genomen)dat je die harde schijf niet hoefde te betalen omdat hij als vervanging diende voor een ander kapot exemplaar doet niets ter zake,als het goed is heb je ook een nieuw garantiebewijs gekregen.dus heb je nog garantie op de harde schijf,maar niet meer op de rest van de computer,als je nu weer een nieuwe harde schijf in je computer zet en deze gaat weer binnen de garantietermijn kapot is weer de garantie geldig.
Een en ander geld natuurlijk niet als de oorzaak van het kapotgaan niet aan het produkt of de fabrikant te wijten valt maar aan een andere oorzaak ligt zoals bijvoorbeeld het laten vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij moet de garantie opnieuw ingaan.

Het is namelijk een nieuw losstaand product die zijn eigen garantie heeft.
Zorg er in ieder geval voor dat je bij het krijgen van een nieuwe vervanging een bewijs krijgt. Zodat je die nieuwe datum kan aantonen.
Als je dat niet doet, moet je een "oud" bonnetje tonen als bewijs van aankoop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De in de wet geregelde garantie is 6 maanden. Daarboven kan de fabrikant een extra garantie geven, bijvoorbeeld van een jaar. Deze garantie is niet wettelijk geregeld en de aanbieder mag de garantieregeling zelf bepalen.

De meeste fabrikanten zullen niet opnieuw verlengde garantie geven op de onderdelen. In de garantievoorwaarden is destijds bepaald dat de fabrikant een jaar garantie op het onderdeel geeft. Als het betreffende onderdeel, dus hier je harde schijf, kapot gaat binnen dat jaar heb je recht op reparatie. Je kreeg toen echter een nieuwe harde schijf, maar de garantie kreeg je voor het oorspronkelijk gekochte product. Immers, als je harde schijf er na 14 maanden de brui aan had gegeven had je óók geen aanspraak kunnen maken op de garantie.

Er zijn natuurlijk wel wat mitsen en maaren. Tijdens de raparatie kunnen er aanvullende garantieafspraken worden gemaakt. Bij een reparatie is het meestal gebruikelijk om een garantie van 3 maanden af te spreken op de reparatie.

Als de garantie is verstreken betekent dit niet dat je geen recht meer hebt. Maar daar gaat je andere vraag over.

Toegevoegd na 9 uur:
NB. Extra link toegevoegd over je rechten na de wettelijke garantie van 6 maanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Handig om te weten:

Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.

Dus eerste jaar 100% daarna aflopend (bv 75% 60% etc.)
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Garantie is vergelijkbaar met verzekering. Als je en ‘nieuwe’ harde schrijf krijgt, dat verandert er niets aan de garantietermijn. Het gebruik van de harde schrijf wordt gegarandeerd niet het metaal etc. Ik zeg ‘nieuwe’ harde schijf omdat je meestal een remanufactured harde schijf terug krijgt. Dus een schijf van iemand anders die terug ging naar de fabriek en daar kon worden gerepareerd.

Vergelijkbaar met verzekering: als je jouw auto in puin rijdt of je huis gaat in vlammen op dan moet je de nieuwe auto of het nieuwe huis opnieuw verzekeren of althans de premie weer betalen: reinstatement prmium. Dat is dus anders dan de meeste mensen denken, vergelijkbaar met garantie.