Kan je bij de kassa een winkelwagenmuntje vragen die je mag houden?

Mag je een plastic winkelwagenmuntje bij de supermarkt ook houden of moet die altijd terug? Ik heb er eentje nodig voor een kluisje omdat ik nooit 50 cent heb om erin te doen.

8 maanden geleden
in: Winkels
4.8K
tinus1969
8 maanden geleden
Ik heb nooit meegemaakt dat je zo’n plastic nepmuntje terug moet geven.
Ritsuka
8 maanden geleden
Bij de Jumbo krijg je zo een hele sleutelhanger met metalen muntje die je mag houden.
SingingCoyote13
8 maanden geleden
ik weet nog wel dat vroeger je daar 50ct voor moest betalen, dan mocht je het plastic muntje ook houden maar dat is voorbij 10 jaar terug. ik heb overigens altijd voldoende plastic muntje(s) op zak dus ik heb daar later dan toen nooit voor hoeven vragen.
Amadea
8 maanden geleden
Die metalen muntjes heb ik meermaals als lokkertje ergens bij gekregen, dus genoeg op voorraad. Vraag een buurvrouw of kennis of je er een mag hebben, in geval zij ze ook gespaard heeft.
AnnBoo8146
8 maanden geleden
Begrijp ik het goed, dat je een kluisje, waar je 0,50 euro voor moet betalen, gratis wilt gebruiken? Ik denk dat de eigenaar van het kluisje daar niet erg blij van zal worden. Het zal een vorm van diefstal of fraude kunnen zijn. Ik betwijfel overigens of jouw idee zal lukken. Deze sloten zijn meestal zo ontworpen, dat een munt met het juiste formaat maar ook met het juiste gewicht gebruikt moet worden. De gratis muntjes voor de winkelkarretjes zijn veel lichter dan een echte munt van 50 cent.
tinus1969
8 maanden geleden
Veel kluisjes retourneren tegenwoordig @AnnBoo8146
AnnBoo8146
7 maanden geleden
@tinus1969, dat wist ik niet. Als dat het geval is bij dit specifieke kluisje is het natuurlijk geen diefstal of fraude.

Antwoorden (2)

Bij veel supermarkten wel. In elk geval Jumbo en AH hebben muntjes met het logo van de winkel. Die van de Jumbo zijn van metaal en AH heeft kunststof muntjes. Die kun je gratis krijgen bij de klantenservice in de winkel en hoef je niet terug te geven. Aldi en Lidl hebben niet van die muntjes. Van andere winkels weet ik het niet.

Of de muntjes ook werken in kluisjes is nog maar de vraag. Bij douche-automaten, snoepautomaten, koffie-automaten enzo moet er echt een muntje in dat exact de maat, dikte en gewicht heeft van een echte munt. Mogelijk is dat bij kluisjes ook zo. Maar dat is eenvoudig te testen met zo'n winkelwagenmuntje.
8 maanden geleden
Je hebt voor een vaststaand winkelwagentje een nepmunt of een echte
munt nodig.
1. Je kunt bij de balie of kassa een nepmunt vragen. Als ze die hebben (en dat is meestal zo), krijg je er een en die mag je houden.
2. Je kunt bij de balie of kassa een munt van 50 cent of 1 euro vragen, maar die krijg je niet.
8 maanden geleden