waar kan ik een recent woordenboek kopen met neologismen?

Vorig jaar stuurde iemand mij een tweedehandsboek prisma op over neologismen.
Het boek was meer dan twintig jaar oud.
Ben ik niks mee

een jaar geleden
in: Winkels
1.2K

Antwoorden (2)

In de boekhandel en via webwinkels koop je nu de nieuwe driedelige Van Dale, verschenen op 22 maart jl.
Met duizenden nieuwe woorden sinds de vorige druk in 2015.
Neologismen zijn nieuwgevormde woorden, nieuwe zegswijzen, en bestaande woorden die worden gebruikt in een nieuwe betekenis.
Een echt neologisme, een volstrekt nieuw woord, komt zelden voor. Al tientallen jaren wordt als een echt neologisme het woord -epibreren- genoemd. Een door Simon Carmiggelt bedacht woord dat betekent: niet nader aan te geven werkzaamheden verrichten (waarvan men de indruk wil geven dat ze belangrijk zijn, ook al stellen ze helemaal niets voor).
De meeste neologismen in het Nederlands zijn afleidingen en samenstellingen. Samenstellingen als: tweekamerwoning, eerstehulpverlening en langetermijnoplossing. En coronagerelateerde neologismen als anderhalvemeterregel en anderhalvemetereconomie.
Bronnen: Van Dale;
https://onzetaal.nl/uploads/nieuwsbrieven/Taalpost2196.pdf.
Toegevoegd op 27 mei 2022 06:59: tekst
een jaar geleden
Bij het Instituut voor de Nederlandse Taal, in Leiden, vind ik de op dit moment nieuwste uitgave. Te weten van november 2021. De titel is "Knuffelcontact & waterwappie : de kracht van nieuwe woorden" en het werd geschreven door de taalkundigen Vivien Waszink en Veronique De Tier. Je zou het bij bol.com kunnen kopen, maar het is ook te bestellen bij Scriptum.nl
. . .
Je kunt bovendien alle neologismen vanaf het jaar 2000 gratis opzoeken met https://neologismen.ivdnt.org/search
Toegevoegd op 26 mei 2022 17:39: tekst
een jaar geleden