Hoelang bestaat winkelcentra al?

Ik ben een boek aan het schrijven over een vrouw uit de jaren 60. Ik moet even weten of winkelcentrums ook al in de jaren 40/50 bestonden of eerder? Weet iemand dat?

2 jaar geleden
in: Winkels
1.3K
Antoni
2 jaar geleden
Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Winkelcentrum, https://nl.wikipedia.org/wiki/Winkelpassage en https://nl.wikipedia.org/wiki/Passage_(Den_Haag). Op die laatste website staat: 'De Passage in Den Haag is het oudste nog bestaande winkelcentrum van Nederland. Het werd in 1885 in gebruik genomen (...)'
tinus1969
2 jaar geleden
Als je een boek schrijft over de jaren 60, zou ik niet alleen rekening houden met winkelcentra. Ga eens met wat mensen van pakweg 75 jaar oud praten over hun dagelijks leven toen.

Antwoorden (1)

Ze bestonden al wel, maar er waren er veel minder dan nu. Het hing ervan af waar je woonde of je even een winkelcentrum kon bezoeken.
In de periode 1945-1965 kwamen in Nederland 415 winkelcentra tot stand. Het overgrote deel van die centra, zeventig procent, bestond uit tien tot dertig winkels. Kleine buurtwinkelcentra en grootschalige winkelcentra waren eveneens gebouwd, maar waren in de minderheid.
Het aandeel van het westen des lands in de winkelcentrumbouw was groot ten opzichte van de andere drie regio’s: 64,3 procent van de centra verrees in het westen, 18,1 procent in het zuiden, 12,7 procent in het oosten en 4,9 procent in het noorden. Verder werd 44,3 procent gebouwd in de grote steden, tegenover 28,9 procent in de kleine en middelgrote steden, 21,2 procent in verstedelijkte plattelandsgemeenten en slechts 5,6 procent in plattelandsgemeenten. Het overgrote deel van de winkelcentra gebouwd in de wederopbouwperiode moet worden gezocht in de buitenwijken van de grote steden in het westen des lands.
.
Verenigde Staten
De eerste moderne winkelcentra in de V.S. werden gebouwd toen de auto daar populair werd, waardoor automobilisten (klanten) graag makkelijk hun auto kwijt wilden en liefst alles op één plek wilden kopen, in een groot warenhuis of in een winkelcentrum. Market Square in Lake Forest (Illinois), vlak bij Chicago opende in 1916 als het eerste winkelcentrum binnen een bestaand gebied van winkelstraten, terwijl Country Club Plaza (1923) in Kansas City (Missouri) het eerste winkelcentrum was dat als zelfstandig winkelcentrum werd gebouwd.
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Niet alleen waren er in de jaren 60 minder winkelcentra in Nederland, ze waren vooral te vinden in nieuwbouwwijken rondom grotere streden. En ze waren ook veel minder luxe; overdekte passages, food courts, etc kwamen eigenlijk pas later.
SimonV
2 jaar geleden
Uit mijn antwoord: het overgrote deel van de winkelcentra gebouwd in de wederopbouwperiode moet worden gezocht in de buitenwijken van de grote steden in het westen des lands.