Waarom wordt toiletpapier gehamsterd?

Bloem, glasgroenten, blikgroenten en papieren zakdoeken worden gehamsterd vanwege het coronavirus. Dat is nog enigszins te begrijpen en uit te leggen. Maar wat opvalt zijn de lege vakken toiletpapier, in zowel Nederland als Vlaanderen (het blad Knack is mijn Vlaamse bron). Ik kan de plotselinge vraag naar toiletpapier niet relateren aan een griepvirus.

4 jaar geleden
in: Winkels
7.4K
Z512099
4 jaar geleden
WC-papier bederft niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Waarom wordt er eigenlijk gehamsterd, is voor niets nodig in Belgie.
Er zijn voorraden genoeg, winkels blijven open....
SentWierda
4 jaar geleden
Maar dat geldt ook voor tientallen andere producten die niet worden gehamsterd. Dus dit kan niet een goede verklaring zijn.
Ik zag vandaag rond het middaguur ook lege groente- en broodvakken: bederfeljke producten.
Amadea
4 jaar geleden
Inderdaad, drie supermarkten ben ik langs geweest maar nergens meer brood te koop.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als één schaap over de dam is volgen er meer.
Gelukkig zijn de distributiecentra goed gevuld.
Mensen.....

Antwoorden (3)

Het blijkt in de huidige paniek om het coronavirus ongemotiveerd kuddegedrag te zijn.
Zoals een klant zegt: "We weten niet waarom we per se wc-papier nodig hebben, maar iedereen doet het."
De Amsterdamse hoogleraar gedragsbeïnvloeding Frenk van Harreveld kan het allemaal prima wetenschappelijk duiden, maar geeft toe zelf ook te hamsteren.
“Dat hamsteren is een heel interessant fenomeen”, zegt hij. We weten allemaal dat het niet goed is en dat juist dóór hamsteren tekorten ontstaan, en toch geven veel mensen zich er aan over. Ook hij dus. “Dat komt omdat bij de corona-crisis twee factoren bij elkaar komen. We hebben te maken met een virus waarvan de eigenschappen en de gevolgen onbekend zijn, én we hebben amper controle over de blootstelling er aan.
Mensen proberen volgens hem op allerlei manieren dat oncontroleerbare risico in te dammen. “Door onze kar vol te laden willen we controle krijgen over de thuissituatie. Laat dat virus maar woekeren, met mijn voorraadkast vol rijst en pasta zingen wij het wel uit, is de gedachte. Maar daarnaast speelt ook de zogenaamde descriptieve norm een rol. We zien de lege schappen die de hamsterende medemens heeft achtergelaten, dus denken we: hamsteren zal wel verstandig zijn, laat ik ook wat extra pakken wc-papier nemen. Terwijl we óók weten dat juist daardoor de schappen leeg raken.”
Zelf zou ik als reden kunnen bedenken dat men hamstert voor het geval men in quarantaine moet, maar ik heb die reden niet op internet kunnen vinden.
Toegevoegd op 13 maart 2020 16:36: tekst
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ inderdaad, het bekende schaap over de dam......
SentWierda
4 jaar geleden
Het (b)lijkt toch niets te maken te hebben met kuddegedrag of 'een paniekreactie'.
De hamsteraanleiding is hoogstwaarschijnlijk enkele gevallen van fakenieuws op sociale media: met filmpjes over vechten om de laatste rol wc-papier en een 'rollenruzie' met een mes.
Fakenieuwsconsumenten zijn n.a.v. de filmpjes wc-rollen gaan hamsteren. Daardoor staan de echtnieuwsconsumenten met lege handen.
Bron: de Volkskrant, 16 maart 2020: Maar waarom nou juist wc-papier?
SimonV
4 jaar geleden
Vrijwel niemand heeft die filmpjes gezien, toch wordt er gehamsterd...
Zoals je zelf zegt, alles wordt zonder reden gehamsterd: bloem, glasgroenten, blikgroenten en papieren zakdoeken, en ook toiletpapier.
SentWierda
4 jaar geleden
De Australische wc-rolfilmpjes blijken wereldwijd uitwerking te hebben gehad.
Op vrijdag 13 maart was in Nederland het wc-papier uitverkocht. Vier dagen eerder, op maandag 9 maart, was in Australïë het wc-papier uitverkocht. Dat staat in een 'reconstructie' in het AD van 17 maart (verslaggever Arjan Schouten, artikel: Een retourtje Down Under zoals je dat nooit meemaakt).
LeonardN
4 jaar geleden
@SentWierda Is in die reconstructie ook gevraagd aan een behoorlijk aantal wc-rol-hamsteraars hoeveel daarvan puur en alleen op dat filmpje nu wc-rollen aan het inslaan zijn. Er zullen er vast een aantal tussen zitten, maar als mensen eenmaal in de gaten krijgen dat Jantje het doet en Pietje het doet, zullen zij het ook gaan doen, om vooral niet achter te blijven. Daarvoor hoeven ze dan niet eerst weer dat filmpje te zien. En zelfs als iedereen WEL dat filmpje heeft gezien zou ik het nog steeds als paniekreactie/kuddegedrag zien als dat de werkelijke aanleiding was. Immers het is geen logische reactie om pakken wc-rollen in te gaan slaan als aan de andere kant van de wereld daar een relletje om is ontstaan.
Het hamsteren van goederen is een "paniekreactie". Bij situaties, zoals nu wereldwijd rond de coronapandemie, ontstaan spanningen en die worden geuit in eigenaardigheden. Het hamsteren van toiletpapier is er één van.
Mensen zijn bang dat er een tekort gaat ontstaan een producten die ze (denken) nodig te hebben. En gedeeltelijke lege vakken wekken de indruk bij een klant dat iemand eerder dat product is gaan hamsteren. Waarom weet de klant niet, maar het idee dat iemand anders het nodig schijnt te vinden om dat artikel te hamsteren, versterkt het gevoel dat er een tekort dreigt. Dus de klant koopt dat artikel ook, of hij/zij het nodig heeft of niet en voor het toch maar te kopen voor het artikel echt is uitverkocht, meteen maar in een grotere hoeveelheid dan anders. Dit koopgedrag wordt opgemerkt door een volgende klant en deze doet hetzelfde, en de volgende ook enz. enz.
Dat dit snel gebeurt met toiletpapier komt doordat het een groot artikel is. het valt bij een gevuld schap meteen op als er een pak weg is gepakt. Dus het pakken van twee of meer pakken valt op en mensen die al gespannen zijn, trekken snel de conclusie dat er een tekort dreigt. Als iemand twee tandenborstels tegelijk uit het schap haalt, valt dat veel minder op, dan dat iemand twee pakken toiletpapier pakt.
4 jaar geleden
WC-papier kan je niet door iets vervangen.

Ik hoor je denken : jawel vroeger gebruikte men oude kranten. Klopt maar weinig mensen lezen nog een papieren krant en dan nog hoeveel kranten heb je per persoon nodig per week?
Er zijn keukenrollen en grote horeca-rollen en papieren zakdoekjes, mogelijkheden te over.
Bij gebrek aan wc-papier kan je daar op terugvallen maar dat is dus gewoon duurder. Andersom als de keukenrollen en papieren zakdoekjes op zijn, kan je wel wc-papier hiervoor gebruiken.
Hamsteren van voedsel is paniek en daardoor wordt je aangestoken 'iedereen hamstert', daarentegen kan je voedsel variëren bv pasta ipv piepers.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Amadea
4 jaar geleden
Het klopt niet dat keukenrollen en papieren zakdoekjes duurder zouden zijn dan toiletpapier.
SentWierda
4 jaar geleden
@Amadea. Dat is ook mijn gedachte.
Bovendien: keukenrolpapier en zakdoekjes zijn vanwege hun formaat voor bijna alles te gebruiken. Wc-papier heeft een lastig formaat voor bijv. keukenwerkzaamheden.
kierkegaard47
4 jaar geleden
Als de nood aan de man komt heb je geen WC-papier nodig, tenminste dat is mijn ervaring als man. Ik heb in ieder geval nooit problemen ondervonden in landen waar men niet standaard WC-papier gebruikt maar water (veelal Aziatische landen). (Moet je natuurlijk wel een goede persoonlijke hygiëne er op na houden.)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Mijn dochter heeft een bijbaantje bij AH.
Vandaag heeft ze aan de kassa gezeten. Nou, verhalen genoeg....
Triest dat inderdaad mensen het toiletpapier op hadden en nu maar keukenrol, zakdoekjes kochten om de billen te kunnen afvegen.
En toiletpapier was niet het enige dat allemaal weg was.
En de klanten maar een grote mond hebben tegen het personeel van de supermarkt.
Alsof de super even extra ritten kunnen toevoegen van distributiecentrum naar super.
Ongelooflijk hoe mensen kunnen handelen....