Wat maakt iets een A-merk?

Aldi heeft het in hun nieuwste reclame over A-merken. Ze zeggen iets als: "Waarom is het geen A-merk? Omdat het nog nooit op tv is geweest?" Dat zette me aan het nadenken. Want ja, wat maakt iets een A-merk?

3 jaar geleden
in: Winkelen
1.8K

Antwoorden (2)

Een A-merk is een term die bij consumentengoederen wordt gebruikt voor een merk dat een grote naamsbekendheid en goede reputatie heeft en toonaangevend is voor wat de prijs en kwaliteit van dat specifieke goed betreft. Voor A-merken wordt vaak reclame gemaakt om de naamsbekendheid te vergroten en de gevestigde reputatie te handhaven of zelfs te versterken.

Een A-merk wordt ook wel gedefinieerd als een merk met distributiespreiding van meer dan 75%, wat wil zeggen dat ze in zeker driekwart van de in aanmerking komende winkels in de branche verkrijgbaar zijn. Omdat er tevens op grote schaal reclame voor wordt gemaakt, zijn ze vrij bekend: ze beheersen zo'n 2/3 van de markt. Een A-merk straalt kwaliteit, status en zekerheid uit en heeft daardoor een hoge toegevoegde waarde.
SimonV
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Grote onzin wat Wikipedia meldt.
Volgens de definitie van Wikipedia zou gebak van Hema niet een A-merk zijn, zou Dasty van Wibra niet een A-merk zijn en zou W5 van Lidl niet een A-merk zijn.
Utrecht
3 jaar geleden
Geen onzin van Wikipedia.
Een A-merk is algemeen verkrijgbaar; dus bij meerdere winkelketens.
Vers brood en banket is nooit A-merk (ook niet van de beste warme bakker). En W5 is een private label (=huismerk) van Lidl. Dasty is een merk wat in NL alleen door Wibra wordt gevoerd.
Mogelijk verwar je A-merk met A-kwaliteit: het is zeker niet gezegd dat Hema gebak, Dasty of W5 inferieure producten zouden zijn. Een A-merk is niet winkelketen geboden en is algemeen verkrijgbaar.
SentWierda
3 jaar geleden
@Utrecht. Van Dale geeft als definitie van A-merk: 'merk met de beste marktpositie in een segment'.
Daaraan voldoen Dasty, W5 en Hemagebak.
SimonV
3 jaar geleden
Precies. Dasty, W5 en Hemagebak voldoen aan de definitie van Wikipedia: een A-merk is een term die bij consumentengoederen wordt gebruikt voor een merk dat een grote naamsbekendheid en goede reputatie heeft en toonaangevend is voor wat de prijs en kwaliteit van dat specifieke goed betreft.
A-merk is een marketingterm en suggereert: hoe meer reclame er voor dit product wordt gemaakt hoe beter dit product is.
Een A-merk is meestal een bekend en relatief prijzig merk, met een uitstekende kwaliteit.
Tot de A-merken behoren bijv. algemeen verkrijgbare producten als Calvé pindakaas en DE koffie en thee.
Ruimer genomen is een A-merk een merk met de beste marktpositie in een segment. Vaak in combinatie met een aantrekkelijke prijs/kwaliteit verhouding en daardoor 'beste koop' genoemd. Zogenoemd: 'een omweg waard'. Dit kunnen beperkt verkrijgbare merken zijn als Dasty van Wibra, W5 van Lidl en gebak van de Hema.
Bron: o.a. Trouw Schrijfboek; Van Dale.