Mogen cadeaubonnen nou nog verlopen of niet?!?

Ik dacht dat een tijdje geleden was besloten in de 2e kamer dat cadeaubonnen voortaan niet meer mogen verlopen. Maar dat blijkt wel nog steeds het geval te zijn. Is de wet er al? Komt die uberhaupt? Wie weet het?

4 jaar geleden
in: Winkelen
2.9K
paulus811
4 jaar geleden
Er zijn cadeaubonnen die door bedrijven met korting worden gekocht als geschenk voor de werknemers. In ruil voor die korting wordt er dan een beperkte geldigheidsduur afgesproken.
SanderHRLM
4 jaar geleden
Ja, op de site van de consumentenbond staat het duidelijk. Dat wordt bevestigd hier:
http://cadeaubonservice.nl/geldigheidsduur-cadeaubon/ Het blijft een raar fenomeen dat iets van waarde zomaar kan verdwijnen. Als je een product koopt en het in de verpakking laat zitten is het toch na 2 jaar ook niet zomaar waardeloos geworden.

Antwoorden (1)

Ja, ze mogen verlopen, tenzij: geen uitgiftedatum & geen vervaldatum. Juridisch gezien kan bij een cadeaubon waarop bovenstaande informatie ontbreekt, niet bepaald worden wanneer de verjaringstermijn voor de vordering is gaan lopen. Van deze uitgiftedatum zou de verkoper in sommige gevallen nog bewijs kunnen leveren. Daarnaast is geen vervaldatum bepaald waardoor de periode dat u de bon in kunt wisselen niet beperkt wordt. Zolang het bedrijf waar de cadeaubon inwisselbaar is bestaat, kunt u de bon daar inleveren. Sommige bedrijven verstrekken bewust onbeperkt houdbare cadeaubonnen, wat vanuit oogpunt van klantvriendelijkheid ook zeker de voorkeur verdient.

Wel een uitgiftedatum & geen vervaldatum = 5 jaar geldige cadeaubon
Ontbreekt alleen de vervaldatum maar is er wel een uitgiftedatum bepaald? Dan volgt uit de wet dat de cadeaubon na 5 jaar verjaard is. Overigens wil dit niet zeggen dat u na 5 jaar de bon moet weggooien. Bespreek eerst uw situatie met de verkoper en vraag wat de mogelijkheden zijn. Misschien is de verkoper bereid u een nieuwe cadeaubon te geven voor het volledige bedrag of voor een deel daarvan.

Uitgiftedatum & vervaldatum minimaal 1 jaar later = geldig tot vervaldatum
Zijn zowel de uitgiftedatum als de vervaldatum aangegeven op (of in de informatie bij) de cadeaubon? Dan is de cadeaubon geldig tot aan de vervaldatum. Hierna hoeft de verkoper de bon niet meer te verzilveren, maar zoals eerder aangegeven kan een gesprek met de verkoper uitkomst bieden.

Uitgiftedatum & vervaldatum van korter dan 1 jaar = 5 jaar geldige cadeaubon
Bij deze combinatie doet de verkoper iets dat niet mag. In de wet is een lijst opgenomen met afspraken die je als bedrijf niet met een consument mag maken. 1 van die afspraken die niet is toegestaan, is een vervaltermijn van minder dan 1 jaar voor cadeaubonnen hanteren. Spreekt de verkoper toch een vervaltermijn van korter dan een jaar af met een consument, dan kan de consument die afspraak vernietigen. Daardoor is er geen vervaldatum meer bepaald voor de cadeaubon. Dan valt de geldigheid van de cadeaubon terug naar de situatie dat er wel een uitgiftedatum is en geen vervaldatum, dus een cadeaubon die 5 jaar geldig is.
SimonV