Mag een bedrijf korting geven aan studenten en daarbij niet-studenten uitsluiten?

Een snackbar met een studentendeal, mag de ondernemer de korting weigeren aan niet-studenten?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Winkelen
1.2K

Antwoorden (2)

De ondernemer staat het vrij om zijn zaken zo te regelen. Hij zal met die korting waarschijnlijk veel studenten trekken.
5 jaar geleden
Ja dat mag, een bedrijf mag zelfs korting geven aan een specifieke groep studenten, of zelfs een groep studenten van enkel een bepaalde universiteit.

https://nos.nl/op3/artikel/2231317-je-zit-op-het-mbo-helaas-dan-kom-je-deze-club-niet-binnen.html
De vraag is: mág alles hierboven of is het discriminatie? Het adviesorgaan College voor de Rechten van de Mens vindt het een lastige kwestie. "In de Nederlandse wet staat niet dat onderscheid op grond van opleidingsniveau verboden is", zegt ondervoorzitter Jan-Peter Loof. "Het is geen overtreding van de wet. Maar wij dragen wel uit dat je mensen als individu moet beoordelen en niet als groep."