Opvallend prijsverschil goedkope merken en A-merk, hoe kan dit?

Hoe komt het dat er een enorm verschil zit tussen A-merken en goedkope merken. Bijvoorbeeld plakken kaas. Bij de albert heijn vind je 10 plakken kaas voor 2,50€ onderin het schap. En op ooghoogte, 5 plakken voor 3,30€.

Ligt dit bijvoorbeeld aan:
- Land van productie?
- Middelen gebruikt voor productie?
- Leefruimte koeien + behandelen van de koeien?
...

Ik heb hier vaak argumenten over, en zelf denk ik dat leefomstandigheden van koeien die de goedkope kaas produceren een stuk slechter is dan de A-merken. Maar het is erg onduidelijk en ik zou graag een goed artikel hierover lezen!

Niet alleen kaas natuurlijk, bijna alle producten, melk/yoghurt maar ook bonen in blik.

Bedankt voor het lezen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Winkelen
1.7K
Amadea
7 jaar geleden
Vaak is het exact hetzelfde product en betaal je voor de naam.
fremar
7 jaar geleden
http://bestemerken.be/verschil-a-merken-b-merken-huismerken/

Antwoorden (3)

In de leef omstandigheden zit alleen verschil als er er sterren op het pakje staan.
hoe meer sterren, hoe "beter" de dieren het zouden hebben, zie de link van de dierenbescherming.

verder zegt prijs niet zoveel, als het aantal sterren gelijk is zijn de leef omstandigheden gelijk en wordt er ergens in de keten meer winst gemaakt.

En dit is eigenlijk nooit bij de producent de boer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit prijsverschil heeft weinig te maken met de manier van produceren, waar iets geproduceerd wordt of zelfs maar door wie iets geproduceerd wordt.
In veel van deze gevallen worden de producten geproduceerd in dezelfde fabrieken en wordt er slechts een ander label op geplakt.

De reden dat de A-merken toch zoveel duurder zijn, is dat A-merken een bepaalde reputatie hebben opgebouwd. De A-merken waren er voor de huismerken en hebben het vertrouwen van de consument al gewonnen voordat de huismerken de prijzenoorlog met ze aangingen.

Er is dan ook helemaal niets mis met het kopen van huismerken. Je steunt er geen slavernij of iets dergelijks mee. Mocht je daar toch over twijfelen, controleer dan de verpakking op eventuele keurmerken, zoals het Max Havelaar-keurmerk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Max-Havelaar keurmerk en je hebt het over duurdere producten niets mis mee maar het ging toch om de prijsverschillen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212 Je kan niet een aantal woorden tikken en dan hopen dat het een zin wordt. Er is weer eens geen touw aan vast te knopen.
Het grootste verschil tussen A-merken, huismerken en budgetmerken zit hem niet in de ingrediënten, de kwaliteit, de productiewijze of de herkomst. Wel op centen, maar niet op euro's. Ook zit er een klein verschil in de prijs van de verpakking - al is die het grootst met budgetmerken, die geen full-colour-verpakkingen hebben.

Waar je verreweg het meest voor betaalt, is de reclame. Reclame kost namelijk BAKKEN vol geld, en daar wordt enorm in geinvesteerd. En uiteraard is er maar eentje die al die full-colour-advertenties, radiospotjes en televsiefilms betaalt : JIJ. De consument.

Dus als je kunt kiezen tussen, noem eens wat, macaroni van Euroshopper of an Honig, betaal je voor die tweede ruim een euro meer. Van die euro is minimaal 80 cent reclame ; de rest gaat naar de duurdere verpakking, en als je geluk hebt ook nog een paar cent naar de betere kwaliteit ingrediënten. (Maar ook dure A-merken kopen ECHT graag zo goedkoop mogelijk in).

Voor vérse waren geldt dit overigens niet ; daar zit echt verschil in kwaliteit, vooral bij vlees, eieren en kaas in de kwaliteit van leven van de dieren. Al zijn daar ook wel een paar "valse vrienden" bij . Zo is Beemsterkaas (al is dat inmiddels ook wel een A-merk geworden geloof ik) gemaakt van melk van koeien die buiten lopen (dat kost een paar centen), maar wordt de even dure of zelfs duurdere Old Amsterdam gemaakt van stalmelk. Maar daar betaal je dus weer vooral voor het merk.

En hoewel de duurdere prijs voor veel artikelen vrijwel uitsluitend gerechtvaardigd is door de reclame en marketing, werkt het als een tiet, want mensen denken vaak ok ECHT betere waar te hebben, terwijl dat absoluut niet het geval hoeft te zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
verschil in kwaliteit van het vlees is er niet Marleen, in ieder geval niet bij varkensvlees.
tenzij er verschil in t aantal sterren is, de varkens kunnen de ene keer in de ene slachterij terecht komen en andere keer in andere. Ligt maar net aan de inkoop prijs en manier van handelen van de handelaar
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet mijn - trouwens
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Theo, ik ga ervan uit dat ze bedoelde 'kwaliteit van leven', niet de kwaliteit van het vlees. En daar kan wel degelijk verschil in zijn, staat los van waar het dier uiteindelijk geslacht wordt. (valt ook nog wat voor te zeggen natuurlijk) In ieder geval, heel erg bedankt voor je reactie Marleen. Heel interessant.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Theo ; ik zeg daar meen ik ook duidelijk dat het daar gaat om kwaliteit van leven. ;-)