Ik heb goud ingeleverd, erna vroeg de juwelier mijn id postcode en huisnummer. Waarvoor gebruikt die dat ?

Het gaat om een ring Twv 85 euro

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Winkelen
1.3K

Antwoorden (1)

Dit is om de verkoper op te kunnen sporen als de sieraden verkregen blijken te zijn uit diefstal. De juwelier is verplicht om dit te vragen.
Ook de speciale bedrijven die goud opkopen vragen dit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@kumarie Maar het is niet gestolen, verder hoe kan de juwelier weten of ze gestolen zijn ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sommige voorwerpen hebben specifieke kenmerken waaraan ze herkend kunnen worden(denk aan inscripties e.d.). Als er aangifte wordt gedaan van diefstal of vermissing wordt er een beschrijving gevraagd en als er sieraden worden verkocht of verpand die aan de beschrijving voldoen gaan de alarmbellen rinkelen. Zo kan men dus de criminaliteit beter het hoofd bieden.
Antoni
9 jaar geleden
Het kan ook verdacht worden gevonden als je heel vaak goud aanbiedt. Dan is het twijfelachtig of het allemaal wel (eerlijk) van jou is. Aan de hand van je persoonlijke gegevens kan de juwelier nagaan hoe vaak je eerder al goud hebt aangeboden voor verkoop.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
hoe kan hij dat nagaan?
heeft hij toegang tot een landelijke database waarin alle transacties staan?
ronron1212
9 jaar geleden
Als zou blijken kan ook later zijn als de juwelier iets door verkoopt. Het is een verplichting om deze transactie vast te leggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar wat doen ze dan met mijn gegevens ?
Antoni
9 jaar geleden
ItisILeClerc, ik bedoel dat de juwelier kan nagaan in zijn eigen administratie of de aanbieder al eerder bij hem goud heeft aangeboden. Van het bestaan van een landelijke database ben ik niet op de hoogte. Die bestaat waarschijnlijk niet. Ik bedoel zo'n database in ieder geval niet. Karel070, ik ga ervan uit dat de juwelier deze gegevens alleen in zijn eigen administratie gebruikt. Of er verder nog een registratie en/of het delen van gegevens plaatsvindt, weet ik helaas niet. Misschien kan je dat eens aan de juwelier vragen. Dan krijg je vast de beste informatie.