Hoe kan je, met een klein budget, tóch kleding aanschaffen, waarbij géén arbeiders onderbetaald/uitgebuit worden?

Blijkbaar is veel kleding goedkoop, omdat het (buitenlandse) personeel onderbetaald wordt.
Wat is een betaalbaar alternatief?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Winkelen
1.3K

Het beste antwoord

Door je kleding tweedehands te kopen. Dan maakt het namelijk eigenlijk niet meer uit hoe ze geproduceerd zijn ; je geeft ze in elk geval een tweede leven, en er hoeft geen nieuwe kleding geproduceerd te worden. Ook een heleboel andere vervuilende en mensonvriendelijke stappen uit de productie komen er niet aan te pas ; verbouwen van grondstof, chemische behandelingen, vervoer, opslag, allemaal dingen die niet meer nodig zijn voor een kledingstuk met ervaring.

Zelf maken lijkt een oplossing maar is het niet per se : ook verantwoord geproduceerde stoffen zijn namelijk zeer moeilijk te verkrijgen en zeer prijzig. Maar ook daar geldt : de kringloopwinkel heeft regelmatig lappen stof die je van de ondergang kunt redden door er nog prima kleding van te maken.

Verder is er eigenlijk geen vuistregel aan de hand waarvan je kunt vaststellen of kleding 'schone' kleding is. Een bodemprijs (zeeman, primark, dat werk) is een indicatie dat het nauwelijks verantwoord geproduceerd kan zijn, maar geen garantie. Ook een bekend merk (niet goedkoop) is geen garantie dat de kleding dus "schoon" is.

Op de site van de Schone Kleren Campagne kun je opzoeken of vragen welke winkels / merken "schone" kleding verkopen. Ook staat er op welke dingen je kunt letten, en wat je eventueel zelf kunt bijdragen aan het oplossen van dit probleem.

Toegevoegd na 3 minuten:
Op de site van Rank a Brand kun je in eenvoudige schema's zien hoe het er bij veel bekende merken voorstaat met de gemiddelde duurzaamheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je goed bent met een naaimachine, kun je zelf je kleding maken.
Dat is niet zo duur, je hoeft alleen de stof te kopen, en er word niemand uitgebuit.
9 jaar geleden
Koop je kleding bij de kringloopwinkel. Ten eerste hergebruik je dan goederen. Ten tweede spaar je het milieu. Ten derde is je kleding doorgaans afkomstig van Nederlandse consumenten die doorgaans (hopen we) nadenken over waar ze kleding kopen.

Wat er daarvoor ook met die kleding aan de hand mocht zijn, hergebruik is altijd in orde. je geeft de kleding daardoor een langere levensduur en, mocht de kleding toch afkomstig zijn uit ' foute omstandigheden' dan treft de hergebruiker geen blaam.