Bestaat er een supermarkt waar je alleen gezonde voeding kan kopen? (Zie uitleg)

Met gezond bedoel ik verantwoorde voeding, natuurlijk alles met mate.
Dus idd geen 10 liter water opdrinken in een uur.

Ik bedoel een supermarkt, waar je geen vette hap kan kopen, geen snoep en koek (behalve als er weinig suikers in zitten en bijvoorbeeld wel veel granen), en alles puur biologisch (en dan niet nep biologisch).

Toegevoegd na 3 minuten:
En natuurlijk geen chips...maar dat valt onder vette hap denk ik.

10 jaar geleden
in: Winkelen
2.9K
Cryofiel
10 jaar geleden
Op veel plekken kun je een abonnement nemen op de producten van een boer, of van een coöperatie van een aantal boeren. Dan krijg je één, twee of drie keer per week een voedselpakket thuisbezorgd dat bestaat uit de seizoensproducten van die boerderij(en). Maar dat valt niet onder 'supermarkt'.
Ritsuka
10 jaar geleden
en in plaats van suikers zoetstoffen, is dat wel gezond?
valt avocado ook onder vette hap? het bevat veel vet.
En is biologisch per definitie gezonder? Het ligt er maar aan in welk opzicht je het bekijkt, het welzijn van de dieren, de ruimte die het kost, etc.
Ritsuka
10 jaar geleden
En hoe zit het met melkproducten? dat is ongezond voor mensen met een lactose intolerantie.
Cryofiel
10 jaar geleden
Tja. Er zijn ook mensen die allergisch (of is het overgevoelig?) zijn voor appels, aardbeien, citrusvruchten, en noem alle puur biologisch-natuurlijke producten maar op.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
:-( Het lijkt wel alsof jullie me zitten te pesten... Mensen met allergieën en lactose intolerantie hebben pech ;-p Met biologisch (vlees/vis) bedoel ik goed voor het dier, niet het milieu.
Biologische groente en fruit, spreekt voor zich...
Vette hap = bijvoorbeeld frituur (en dus niet een kuip roomboter)
Poet
10 jaar geleden
Estafette is zo'n keten
http://www.estafettewinkel.nl/index.php
Ritsuka
10 jaar geleden
We pesten je niet, dit is alleen maar om aan te geven dat het idee van gezonde voeding voor iedereen anders is.
Een veganist vind misschien al het vlees slecht, wegens slechte behandeling dieren, hormonen etc.
Iemand die Paleo volgt, vind granen en peulvruchten slecht.
Ritsuka
10 jaar geleden
Zelfs iets gezonds als boerenkool kan ongezond zijn als je er te veel van eet. Dan heeft het invloed op o.a. je schildklier: http://www.vintageamanda.com/2012/09/can-you-overdose-on-kale-i-think-i-did/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vraag me af hoelang zo'n winkel kan blijven bestaan in 2013....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken hem zelf niet maar is de Ekoplaza niet zo'n supermarkt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is nog best lastig om producten te vinden die 100% gezond zijn.
In heel veel etenswaren (bij een "gewone"supermakt i.i.g.) zit wel een component die niet zo gezond is.
Verzadigd vet of transvet, zout, suiker etc...
HeerVoldemort
10 jaar geleden
@Ritsuka: "Zelfs iets gezonds als boerenkool kan ongezond zijn als je er te veel van eet." Ja maar alles waar TE voor staat is slecht, behalve tevreden...

Het beste antwoord

Het antwoord hier op is nee, er zijn geen supermarkten waar je 100% gezonde voeding kan kopen.
Ik zal uitleggen waarom niet.
Groente en fruit word regelmatig bespoten om de houdbaarheid te verlengen en het zijn glans te geven, bio groeten en fruit klinkt leuk, echter zegt dit niets over de gezondheid van de bodem waarop de groente of fruit groeit, het gaat dan alleen om de wijzen waarop groente of fruit is gekweekt, of wel beperkt of onbespoten.
Daarnaast heb je ook te maken met heel veel E codeerringen die ook schadelijk zijn of kunnen zijn voor de gezondheid, waar onder E621 ook wel bekent als (mononatriumglutamaat), smaakversterker, vetsjin enz.
Deze is in combinatie met bij voorbeeld fris drank, koffie en nog vele andere voedingen zeer schadelijk.
Wil je meer kans hebben op voeding met minder kans op schadelijke stoffen dan zijn de bio supermarkten wel de juiste plek om te zijn.
Wil je je kans nog meer vergroten dan is het handig voor mensen die dicht bij Duitse grens wonen in kopen te gaan doen, want daar is van uit de overheid bepaald dat er geen E621 meer in de levens middelen mag zitten even als Aspartaam, die daar nu ook word uit gebannen, als de kwaliteit van de groeten en fruit die schoon hebben te zijn van bestrijdingsmiddelen die de gezondheid kan schaden.
Koop het boekje (Wat zit er in uw eten?) ISBN: 978 907 778 828 8 als zoveel mogelijk wilt weten wat er in de producten zit en of het wel zo verstandig is om deze te kopen.

Veel succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
"Verder vind je hier biologisch klein gebak zoals verschillende muffins, scones, diverse kleine quiches en kleine taartjes om je vingers bij af te likken!"
Gebak is toch niet gezond? volgens de definitie van de vraagsteller.
En ik zie dat ze ook koekjes hebben, en kaas (ongezond voor lactose intolerante mensen)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kaas is voor niet-lactose-intolerante mensen ook niet gezond hoor.
Zit (veel) verzadigd vet in en zout.
Volgens mij zijn 'Marqt' en 'Goooody foooods' hier voorbeelden van. De eerste zit vooral in het westen van Nederland, 4 in A'dam, en nog wat in R'dam, Haarlem en Den Haag. Goooody Foooods meer in het oosten: Almere, Zwolle, Apeldoorn en Zaandam.

Beiden zijn het ook echt supermarkten, geen kleine biologische winkeltjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Hebben ze ook koekjes en chips
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met mate is ook dat gezond voor je, en het ligt aan de bereidingswijze. Je hebt gelijk. Helaas... ;)
De biologische winkels
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eko plaza is een biologische supermarkt daar hebben ze alleen biologische en verantwoorde produkten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet dam op zoek gaan naar biologische winkels..ik weet dat er 1 in baarn zit. ..de smaak van echt. In de laanstraat