Hoe heet zo'n draaiend, rood, wit, blauw, lang en rond 'reclameduithanggeval' uit de 70ies?

Deze hingen vaak bij (sigaren)winkels maar weet niet meer of ze licht gaven.
De kleuren bewogen wel volgens mij van boven naar beneden.

Toegevoegd na 47 seconden:
Indien mogelijk graag met foto.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Winkelen
2.1K

Het beste antwoord

Wat jij bedoelt hing vaak bij een kapperszaak. Het heet een barbiersstok of een kapperspaal.

11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hi ja dat is hem!
Super bedankt, en dat na mijn beroerde omschrijving ;)
Was er zo lang naar op zoek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja wie doet dat duimpje naar beneden??
Zielig hoor...
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat zullen we nooit weten. Misschien omdat ik eerst mijn antwoord typte, en daarna pas ging zoeken of ik ook naar een website zou kunnen verwijzen. Dat duurde even. Intussen was er een ander antwoord verschenen waar diezelfde verwijzing instond. Zo kan de indruk zijn ontstaan dat ik mijn verwijzing van iemand anders heb "gestolen". Wie weet was er iemand die dat voldoende reden vond om mij een min te geven. Hoe dan ook, zonder toelichting blijft het raden. Ik kan er zo helemaal niets mee, echt helemaal niets. Ik zal me er dan ook niets van aantrekken, maak je daarover dus beslist geen zorgen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik zie nu trouwens dat je om een foto vraagt. Als je met een willekeurige zoekmachine die ook op plaatjes kan zoeken (tip: ixquick of google) op barbiersstok, kapperspaal of "barber pole" zoekt, zul je meer dan genoeg foto's vinden. Ik hoop dat ik je op deze manier naar de foto's mag verwijzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat mag je zeker. En idd niks van aantrekken al is het hoogst irritant.

Andere antwoorden (1)

Een kapperspaal, barbierspaal of barbiersstok is een type uithangbord dat kappers en barbiers gebruik(t)en om hun kapperszaak kenbaar te maken aan het publiek. Het traditionele symbool, dat is terug te voeren tot de middeleeuwen, is een staf of paal met een helix (spiraal) met rode en witte strepen. De paal kan stilstaan maar kan ook draaien, met hulp van een elektromotor.
Amadea