Hoe weet je of het product die je hebt gekocht niet is gemaakt door kinderarbeid?

in bv goedkope winkels zoals de Action?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Winkelen
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan je haast nooit zeker weten, ook niet in dure winkels. Als iemand het voor je maakt dan weet je het.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag al gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/samenleving/actie-winkel-blauwe-letters-wel.67432

Antwoorden (2)

Als je twijfelt kun je bij dat betreffende bedrijf vragen om een "gedragscode" of iets dergelijks.
Van de Action heb ik die niet kunnen vinden.

Van de Wibra bijvoorbeeld wel: QUOTE: Wij zijn er van overtuigd dat we met deze Code of Conduct en de regelmatige controles op locatie bij de diverse bedrijven een basis hebben gelegd voor een menswaardige arbeidsomgeving in de landen waar Wibra actief is.
Wij zijn ons onze maatschappelijke verantwoordelijkheid meer dan bewust en zullen op dit gebied geen enkele concessie doen.
Kinderarbeid accepteren wij onder geen enkle voorwaarde.

Van de Zeeman ook:
QOUTE: In elk geval: geen discriminatie, geen kinderarbeid, rechtvaardige en sociale afspraken, het milieu ontzien. Bij Zeeman proberen we continu voorwaartse stappen in verantwoord ondernemen te zetten.

Kijk op de websites van de betreffende bedrijven en als ze er niets over zeggen,
dan kun je twijfelen of er op die website een vraag over stellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In the end kun je dat niet weten bij winkels zoals deze die. Dit soort winkels koopt uiteindelijk bij een groothandel, en die heeft het weer van andere leveranciers. Doordat er meerdere leveranciers in die chain zitten voordat het uiteindelijk bij de Action terecht komt, en dit soort producten vaak in regio's gemaakt worden waar het met de controle constructen niet altijd even nauw genomen wordt met de regels tot het vastleggen van bepaalde waardes, principes, etc. Als die regels er überhaupt zijn.

Dat geldt overigens ook voor de Zeeman en Wibra zo. Ze zijn met redelijk mogelijke mate nagegaan of in het productie en leveringsproces iets gedaan is waar zij ethische bezwaren tegen zouden kunnen hebben. Meer dan dat kunnen ze niet doen.

Pas als je de controle over het gehele proces hebt, of iig je tot doel hebt gesteld om volledige inzicht te hebben in het hele proces van begin tot eind, kun je zeggen dat het geheel zuivere koffie is. Bij onder meer fair trade producten is dat het geval.