Wat moet ik doen als ik mijn bestelling bij Bol.com niet geleverd krijg?

Ik bestelde op 30 december 2022 een artikel bij bol.com voor € 699. De levering was voorzien op 3 januari. Na heel wat heen en weer te mailen chatten met een chatbot en live, vandaag een antwoord gekregen: we kunnen hem niet leveren, we geven je geld terug. Ondertussen is het artikel echter € 60 duurder bij bol.com. Ik beantwoord de mail en laat weten dat wij het artikel alsnog wensen opgestuurd te krijgen aan dezelfde originele prijs van 699. Vrij kort nadien krijg ik telefoon van een medewerker van bol. Volgens hem is dit niet mogelijk, ook al werd me dit de dag voordien via chat beloofd. Hij beweert dat ik geen klant ben bij bol.com, maar wel bij de leverancier. Dit begrijp ik echt niet! We kochten toch bij bol.com? Wat kan ik doen?

een jaar geleden
2.4K
Pieterke
een jaar geleden
Dat is het nadeel als je bij Bol.com bij wederverkopers koopt. En bijna alles gaat tegenwoordig via wederverkopers. Het staat wel ergens op hun website dat je bij klachten contact met de wederverkoper op moet nemen maar erg duidelijk is dat niet en naar mijn mening ook een slechte service van Bol.com.
Ritsuka
een jaar geleden
Er zijn bedrijven die via Bol.com hun items verkopen, waarschijnlijk is dit bij jou ook het geval.
Pieterke
een jaar geleden
Het woord wederverkoper dat ik in mijn 1e reactie heb gebruikt is niet het juiste woord. Ik bedoelde dus dat andere bedrijven via Bol.com hun producten verkopen. Je bent dus feitelijk klant van dat andere bedrijf maar ik vind wel dat Bol.com zich er bij problemen erg makkelijk vanaf maakt. En die chatmedewerkers krijgen niet altijd de juiste informatie. Ik zou zeggen neem het geld en probeer ergens anders je artikel tegen een goede prijs te kopen.

Antwoorden (2)

Bol.com zegt hierover:
"Bij bol.com loopt 56% van de verkopen via een externe verkoper. Minder dan de helft komt dus nog van de winkel zelf. Je herkent een externe verkoper doordat er bij het product staat ‘verkoop door’. De betaling gaat via bol.com, maar de bestelling ontvang je rechtstreeks van de externe verkoper.
De externe verkoper is verantwoordelijk voor klantenservice, garantie en teruggestuurde artikelen. Als er iets is, neem je rechtstreeks contact op met de externe verkoper. Je kunt ook de klantenservice van bol.com benaderen. Die neemt dan namens de koper contact op met de verkoper."

Wettelijk gezien moet (ook volgens de Consumentenbond) Bol.com gewoon zijn verantwoordelijkheid nemen. Zij zijn de partij waar je bestelt en waar je aan betaalt. Zij zijn dan ook degene die dit moeten oplossen en ze mogen niet doorverwijzen.
Maar als Bol.com niet kan leveren en je geld terugstort, heb je verder weinig te eisen...
SimonV
een jaar geleden
Wat je moet/kunt doen is een negatieve recensie schrijven over deze externe verkoper. Juist als zo’n recensie heel feitelijk is en neutraal aardig van toon, is de impact heel groot. Schelden is contraproductief.
Aanvulling: een negatieve recensie op de site van bol.com bedoel ik.
Toegevoegd op 13 januari 2023 18:34: tekst
een jaar geleden