Waar moet ik rekening mee houden als ik online boeken ga bestellen in Engeland?

Hallo,
Ik wil graag 2 boeken bestellen via Amazon.co.uk. Waar moet ik rekening mee houden? Is dit überhaupt mogelijk? Wat zal ongeveer de levertijd zijn? En hoe voldoe ik een betaling? (In Pond?)
(Ik bestel het niet op Amazon.nl omdat de boeken daar meer dan het dubbele kosten.)

1.5K
Misterbluesky
2 jaar geleden
De totaalprijs bedraagt £51.37 in Engeland en € 102,14 in Nederland.
tinus1969
2 jaar geleden
Bestellen en betalen wijst zich vanzelf. Je hebt wel een creditcard nodig.
Hou er rekening mee dat er bovenop de getoonde prijs nog verzendkosten, invoerrechten en btw kan komen. En dat het voordeel dus kleiner is dan je denkt.
AnnBoo8146
2 jaar geleden
Let inderdaad, zoals @tinus1969 ook al zegt, op de kosten die erbij komen. De UK ligt niet meer in de EU, dus je moet invoerrechten en BTW betalen. Daarnaast is 51,37 pond niet gelijk aan 51,37 euro. 1 pond is op dit moment 1,19 euro. Dus na omrekenen van pond naar euro is het bedrag als ruim 61 euro. En daar komen dus nog de invoerrechten en de BTW bovenop. En dat kan zo oplopen tot een aantal tientjes.
In de prijs, die op Amazon.nl wordt gevraagd, zijn al deze kosten al opgenomen, ook als de boeken toch uit de UK moeten komen. Ik zou je adviseren koop de boeken op Amazon.nl, dan weet je wat het totaalbedrag wordt. Als je het besteld in de UK weet je niet hoeveel je uiteindelijk moet gaan betalen.

Antwoorden (1)

Amazon UK accepteert naast creditcards ook Maestro - het betalingssysteem dat we in Nederland voor pin-betalingen gebruiken. Voordeel van een creditcard is wel dat je betere bescherming hebt bij oplichting en dergelijke, maar daar zou ik me bij Amazon niet echt zorgen om maken.

Standaard verzending duurt ongeveer een week - maar kan voor de feestdagen flink oplopen, en kost zo'n 5 pond. Een schatting van de levertijd zie je in de laatste stap, vlak voor het betalen. £51.37 + £5 = £56.37.

Amazon biedt aan om in euro's te betalen, waarbij zij de wisselkoers bepalen. Of je kiest om in britse ponden te betalen waarbij je bank de wisselkoers bepaalt. Meestal is dat laatste iets goedkoper, maar dat verschilt per bank. Amazon biedt op het moment een wisselkoers van ± 1.21 euro per pond, dus £56.37 * 1.21 = €68.21.

Vervolgens komt het pakket aan in Nederland, en wil de douane er BTW over hebben. Voor boeken is dit gelukkig maar 9%. €68.21 * 1.09 = €74.35

PostNL regelt de afhandeling voor de douane, en vraagt daarvoor afhandelingskosten/importkosten van €4 (ze sturen je een kaartje met de betaalinformatie zodra je pakketje in NL aankomt). De uiteindelijke totaalprijs van je bestelling komt daarmee in dit geval ongeveer op €74.35 + €4 = € 78.35.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Een dikke plus voor je eerste antwoord!