Ik koop een vlindermes online, en de politie onderschept het pakket, kan ik een boete krijgen?

Of de douane, krijg ik dan een bekeuring of boete?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (2)

Als de douane een verboden mes vindt, dan wordt de marechaussee erbij gehaald. Die maakt een proces-verbaal op en handelt de zaak verder af. Het wapen wordt in beslag genomen, u kunt rekenen op een hoge boete, die krijgt u thuisgestuurd.
Een verboden wapen invoeren is namelijk ook strafbaar.
Toegevoegd op 30 september 2018 21:39: bron
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat kan, het kan ook dat je er vanaf komt met een waarschuwing in een brief zoals deze vrager overkwam:

https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/656685/gevolgen-wapen-onderschept-verstuurd/

Bij een fysieke controle van uw zending met herkomst 0 uit buitenland, zijn door de Douane goederen aangetroffent, welke vallen onder de Wet Wapens en Munitie, waarvoor bij invoer beperkende bepalingen gelden.
Bij verder onderzoek is gebleken dat deze goederen niet mogen worden ingevoerd. De goederen zijn door de Douane in beslag genomen.
Om in de toekomst dit soort situatie te voorkomen, is hiet niet verstandig dergelijke goederen niet via deze weg te bestellen.
Ik ga er van uit voldoende te hebben geïnformeerd"