Moet een website bij de prijzen inclusief btw vermelden?

Hoe zit het als de website alleen gericht is op bedrijven?
En als een website gericht is op zowel consumenten als bedrijven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of het verplicht is weet ik niet maar het moet wel duidelijk (zichtbaar) zijn dat het om prijzen ex BTW gaat

Het beste antwoord

Burgerlijk Wetboek Boek 7, Artikel 46c
Tijdig voordat de koop op afstand wordt gesloten, moeten aan de wederpartij met alle aan de gebruikte techniek voor communicatie op afstand aangepaste middelen en op duidelijke en begrijpelijke wijze, de volgende gegevens worden verstrekt, waarvan het commerciële oogmerk ondubbelzinnig moet blijken:
.....
c: de prijs, met inbegrip van alle belastingen, van de zaak;

Achter iedere prijs zetten dat deze inclusief BTW is, is duidelijk en begrijpelijk. Dit kan, afhankelijk van de website, rommelig overkomen. Daarom laten webwinkels de melding regelmatig achterwege en volstaan ze met een uitleg op de klantenservice pagina waarin gesteld wordt dat alle genoemde prijzen inclusief BTW zijn. Geen probleem, als de webshop zich alleen op consumenten richt.

Ingewikkelder wordt het als een webshop zich op consumenten en zakelijke klanten richt. Hoe ga je dan om met de BTW vermelding? Het is mogelijk om bij ieder product twee prijzen te vermelden, logischerwijs is de prijs zonder BTW lager, toch moet dit duidelijk bij de twee prijzen staan. Het moet door middel van een vermelding duidelijk zijn welke prijs inclusief en welke prijs exclusief BTW is. Regelmatig is de prijs exclusief BTW groter afgebeeld dan de inclusief prijs. Een webwinkel laat natuurlijk graag zien hoe voordelig de producten zijn.
Als een webwinkel echter ook aan consumenten levert is deze manier van BTW vermelding twijfelachtig. De winkel voldoet in beginsel aan de wet, de prijzen worden inclusief belasting weergegeven. Maar de vermelding mag echter niet dusdanig onduidelijk zijn dat de consument misleid kan worden. Naast het feit dat prijsvermeldingen in verschillende afmetingen, kleuren of lettertypen de webwinkel niet mooier maken wordt er ook een boete geriskeerd op het moment dat de consument mogelijk misleid kan worden.
Een optie is om de prijzen in dat geval zowel inclusief als exclusief BTW te vermelden, onder elkaar, even groot, netjes en duidelijk.
Een andere optie is een "inclusief-exclusief BTW-knop" op de website zetten. Dan kan de klant door aanklikken zelf kiezen hoe de prijzen getoond moeten worden.

Toegevoegd na 6 dagen:
Nog even voor de duidelijkheid: als de website alleen en uitsluitend gericht is op bedrijven, mogen de prijzen exclusief btw getoond worden.
Maar de webwinkel moet dit wel zeer duidelijk aangeven op de site.
SimonV