Webshop heeft niet uitgeleverd binnen hoeveel tijd moeten ze mij mijn geld terug geven?

Ik heb bij Bonprix wat besteld, doe ik nooit meer.
De eerste 5 bestellingen geen problemen ondervonden maar nu...
Lang verhaal, en dat ga ik dus ook niet helemaal neer schrijven.

Wat is er gebeurd in het kort.
Ik heb voor €115 besteld en betaald met Visa.
De bestelling werd geblokkeerd en niet uitgeleverd. Ik heb Bonprix toen 3 keer gemaild meerdere keren gebeld etc etc. Steeds onvriendelijke mensen gesproken en onvriendelijke mails ontvangen, ik ben zelf netjes gebleven.

Na twee weken heb ik gezegd, laat maar ik wens de items niet meer te ontvangen. Toen kreeg ik bericht "vanwege een bug in ons systeem.... de items worden morgen geleverd."

Het pakket is toen idd bezorgd alleen ik heb het geweigerd. (er moest voor getekend worden) Dus alles is weer retour afzender gegaan. Als ik online bij Bonprix kijk zie ik ook dat alles weer als retour vermeld staat.

Alleen mijn geld niet ontvangen. Ik heb ze bericht gestuurd dat ik mijn geld terug wil. Maar binnen hoe veel tijd is dat redelijk? De retouren staan op datum van 06-06-2014. Want als ze niet terug betalen, laat ik het door Visa terug halen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat het altijd kan, zolang je bewijs hebt dat je het geld nog niet hebt terug gekregen is het goed. En als ze Bonprix het niet wil terug geven zou ik naar de politie gaan want anders is het diefstal. ik bedoel 5 euro is een ander verhaal dan 115 euro.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Diefstal van 5 euro is evengoed diefstal als van 115 euro ! Maar 5 euro, of 115 euro, daar loopt de politie geen stap harder voor. Tenzij ze de bewuste persoon toch al op de huid zitten. Vaak pas bij duizenden euro's wordt er actief naar de zaak gekeken. Dat is niet de schuld van de politie, maar van de politiek die ze bezuinigingen en andere prioriteiten oplegt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is geen diefstal, het betreft een overeenkomst tussen 2 partijen. Zolang er geen sprake is van oplichting is dit geen zaak voor de politie. Dan zul je klacht moeten indienen bij de branche vereniging of in uiterst geval naar de rechtbank.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Linden Aleste zegt: "En als ze Bonprix het niet wil terug geven zou ik naar de politie gaan want anders is het diefstal." Dat klopt toch? Als ik recht heb op het geld terug en het bedrijf wil dat niet geven, dan is het toch diefstal? (Of verduistering) Ze houden iets van mij wat niet van hun is.

Het beste antwoord

Koopt u een product op afstand? Bijvoorbeeld via internet, telefoon, fax of via een bestelbon uit een catalogus? Dan hebt u bijna altijd recht op een bedenktijd.

Hoe lang is de bedenktijd?

Bij een koop of afstand is de bedenktijd veertien dagen.
Wanneer gaan de veertien dagen in?

- Koopt u een product? Dan gaan de veertien dagen bedenktijd in op de dag nadat u het product hebt gekregen. Maar let op: Hebt u in één bestelling meerdere producten besteld? Bijvoorbeeld een jurk en een broek? En worden deze niet tegelijk bezorgd? Dan beginnen de veertien dagen pas als u het laatste product hebt gekregen.

Kortom: je krijgt je kunt je geld terug eisen !

Toegevoegd na 1 minuut:
Uhhh... typfout...
Of je het werkelijk krijgt is natuurlijk altijd afwachten. Niet iedereen respecteert de wet, helaas.

Maar het recht erop heb je wél !!!

Toegevoegd na 11 minuten:
http://www.iusmentis.com/zakendoen/wetkoopopafstand/
"Uitvoeren binnen 30 dagen

Tenzij de consument en de leverancier vooraf anders afspreken, moet de bestelling binnen dertig dagen na plaatsing worden uitgevoerd. Als het bestelde goed of de bestelde dienst niet leverbaar is, moet de leverancier de consument daarvan op de hoogte stellen en eventuele betalingen binnen dertig dagen terugstorten."

Niet exact wat je vraagt, maar deze tekst lijkt een maximale terugbetaaltermijn te suggereren van 30 dagen !
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat weet ik ook :-) Alleen binnen hoe veel tijd moeten ze het terug storten?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Daarom wilde ik niet via Ideal betalen omdat ik wist dat Bonprix soms loopt te kl*ten met geld terug geven. Betalen met Visa geeft het voordeel dat Visa ervoor kan zorgen dat het geld terug komt als de webshop het niet doet. Maar voordat ik het via die weg speel wil ik eerst zelf kijken of BP het terug geeft.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Binnen "Redelijke termijn" zeg 14 dagen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Het zal 30 dagen zijn. Zie uitbreiding op mijn antwoord.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Helder antwoord, dan zal ik daarop wachten en zien wat er gebeurd. Ik heb vandaag het geld terug gevraagd.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Goh ze hebben nu al terug gemaild. Ze storten het geld terug op mijn bankrekening...waarom niet naar de creditcard is mij een raadsel, maar vooruit.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ze lezen vast mee, hier op GV
:-D
HeerVoldemort
9 jaar geleden
2 dagen later was het geld binnen, apart. Maar goed, het is opgelost.