Bij sommige kavels op proveiling staat erbij dat ze antiek zijn. Is het dan ook echt antiek?

Toegevoegd na 54 seconden:
Bij sommige kavels op proveiling staat erbij dat ze antiek zijn.

Is het dan ook echt antiek? Heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

"De belangrijkste criteria die bepalen of een voorwerp antiek is, zijn:
Het voorwerp moet door mensenhand gemaakt zijn.
Het moet een zekere ouderdom bezitten. Doorgaans wordt daarbij uitgegaan van een leeftijd van 50 jaar; in bepaalde gevallen is een voorwerp echter pas antiek als het 75 of zelfs 95 jaar oud is.
Bij boeken geldt een wat minder streng criterium: zij zijn antiek als ze ten minste 75 jaar oud zijn. Boeken van recenter datum, die echter niet meer leverbaar zijn bij de uitgever, heten zeldzaam. Bij het zogenaamd modern antiquariaat (of "ramsj") is er in het geheel geen ouderdomscriterium: hier gaat het om (recente) uitgeversrestanten die voor een fractie van de prijs worden verkocht."

Ik heb geen reden om aan te nemen dat zoiets opeens niet antiek is. Vijftig jaar is niet zo oud en handwerk of fabriekswerk kan een beetje liefhebben zo zien.