Moetje btw betalen als je iets zelf hebt gemaakt en dat in je eigen webshop verkopen? (zie extra uitleg)

Een eigen webshop maken en dan van alles verkopen zoals, verslagen, paint tekeningen, eigen muziek, tips, tools, hulp op afstand. muziek beat

het is nog niet zeker of ik dit wil gaan doen maar mocht ik dit willen doen waar moet ik dan allemaal op letten

mocht ik dit toch willen doen dan heb ik dus Ideal optie nodig en volgens mij betaal je daar ook voor.

of ik deze dingen zou kunnen verkopen is ervaring en ideeën voor nodig, mocht ik ze niet kunnen verkopen dan maak ik alleen maar verlies door domein en ideal te betalen of heb ik het mis?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Ritsuka
12 jaar geleden
Kijk ook eens naar www.etsy.com
Misschien ook een optie voor je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
etsy is inderdaad erg leuk/goed. En nog even een klein advies; kies 1 ding uit het lijstje wat je opnoemt. Alles door elkaar (tekeningen, muziek, tips) lijkt heel leuk, maar gaat denk ik niet zo goed werken.
Je kan ook alles op een blog zetten... :) Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben wel benieuwd naar wat voor paint tekeningen en tips je wil gaan verkopen...

Het beste antwoord

Zolang je een 'particulier' bent, mag je in ieder geval niet factureren met BTW. Wel moet je de inkomsten uit de webshop opgeven aan de Belastingdienst als 'andere inkomsten' (althans als je voordeel met die webshop beoogde te behalen (subjectief); dat voordeel redelijkerwijs te verwachten was en je deelneemt aan het economisch verkeer. (Daarom hoeven de paar tientjes die verdiend worden met de vrijmarkt van Koninginnedag niet te worden opgegeven. )

Om te gaan factureren met BTW moet je een BTW-nummer hebben (raadpleeg de Belastingdienst.) Ook inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Dat je beneden een bepaalde grens die BTW vervolgens niet hoeft af te dragen ('kleine ondernemers regeling') staat hier los van.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Om je hoofdvragen te beantwoorden of je BTW moet betalen:
dat hangt af van hoeveel je gaat verdienen.
Als dit EUR 1345 of minder is (wat natuurlijk kan, in jouw geval, omdat je net begint) dan valt dat eigenlijk onder de Kleine Ondernemers Regeling en draag je 0% BTW af (zie bron)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te beginnen moet je officieel een bedrijf zijn, of te wel bij kvk geregistreerd, om btw facturen te maken. Ben je geen bedrijf oftewel particulier, dan kan dit niet. Wel moet je je eventuele bij verdienste opgeven bij de belasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onder een x bedrag per jaar hoef je toch niet geregistreerd te zijn bij kvk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, maar dan ben je partikulier zonder btw facturen.(en aftrek)
Zodra je een webshop start, ben je verplicht je in te schrijven bij de kamer van koophandel en ben je ook BTW plichtig, moet je een administratie bij houden etc etc. KvK nr. moet op de website vermeldt staan...Ideal kost ook een paar centen, je moet per transactie min. 0.45 cent betalen + 1 Euro per overschrijving van het bedrag als je bijvoorbeeld Wedeal gebruikt. Ik adviseer je om eerst via Etsy.com of Dawanda.de of Kunstzinnig.nl of handmadeshop.nl etc etc je producten te proberen verkopen.
Groetjes van een andere creativeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
moet je nog aan eisen voldoen om bij de KVK in te schrijven, ben ATM op iphone vandaar deze vraag hier anders deed ik dit via google door initiatief te nemen =)