Webshop in 2de hands kinderkleding wel of geen kvk?

Ik zou graag een webshop beginnen met 2de hands kinderkleding. maar Nu weet ik niet zeker of ik hiervoor moet aansluiten bij het kvk? Er is me verteld dat dit niet hoeft omdat over deze kleding al belasting betaald is, klopt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Vanaf 1 oktober (overgangsregeling tot 31 december 2009) moeten alle ondernemingen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Ook moet je omzetbelasting afdragen over het verschil tussen de inkoop- en verkoopprijs van de verkochte kleding. Omdat er sprake is van gebruikte goederen geldt namelijk de margeregeling. De uitspraak dat over deze kleding al belasting betaald is, is niet correct. Dat zou betekenen dat alle ondernemingen die gebruikte goederen verkopen (b.v. autohandelaren e.d.) zich niet bij de kamer van koophandel zouden hoeven melden.
Als je overweegt om een webshop te gaan starten adviseer ik je om een goeie adviseur in de arm te nemen!

Toegevoegd na 1 minuut:
In eerste regel moet staan Vnaf 1 oktober 2008.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dit klopt niet. Dat is zo als je de oude kleding van je eigen kinderen via bijvoorbeeld marktplaats verkoopt.

Als jij bedrijfsmatig (en je bent al snel een bedrijf voor de belastingdienst!) tweedehandskleding gaat inkopen en verkopen, dan moet je je inschrijven bij de kvk en een btw-nummer aanvragen bij de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dit klopt niet. Als je iets verkoopt dan moet je er BTW over betalen, wil je het officieel doen. Over de inkoop van kleding dat tweedehands is hoef je geen BTW te betalen.
Bij het inschrijven krijg je een BTW nummer om de BTW af te dragen van de verkochte kleding.
Wil je het officieel doen dan zijn beide verplicht.

Ook ik heb een webshop in oa tweedehands kinderkleding.
Kom gerust een kijkje nemen om ideetjes op te doen.