Hoe kan ik goed voor mijn stembanden zorgen?

Ik zing best veel en probeer vaak noten te halen die ik niet zo makkelijk kan.
Ook neem ik vaak nummers op op mijn pc.
Dit doe ik sinds een paar maandrn en ik merk dat ik een beetje schor ben geworden,
Ik moet vaak even hoesten zodat mn stem weer helder klinkt.
Soms doet dat een beetje pijn.
Ook valt mijn stem soms even weg tijdens het praten.
Ben bang om poliepen ofzo te krijgen.
Hoe kan ik goed voor mijn stembanden zorgen?

Ps:ik zing ook vrij hard.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
1.7K

Antwoorden (6)

Ik zou zeggen gun je stembanden ook een aantal dagen rust zo nu en dan. En drink veel water.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ook thee is goed. Kies daarbij niet voor de zoveelste zoete fruitthee, maar ga voor een zachte lindethee.

Vermijd te lang, te hoog en te luid praten. Zorg voor voldoende rustpauzes en probeer vanuit de buik te ademen. Hierdoor zullen je stembanden minder onder druk worden gezet. Ook roepen is uit den boze. Je gebruikt hiervoor zoveel kracht dat je stembanden wel eens aardig beschadigd zouden kunnen worden.

Toegevoegd na 6 minuten:
owjah en vermijd Angst, stress, vermoeidheid, roken en cafeïne deze zijn moordend voor je stembanden. Probeer zo gezond mogelijk te leven en je zal zien dat je stemgeluid er heel wat op verbetert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem zangles dan verpest je de stembanden niet!

http://www.youtube.com/watch?v=qdpLD9AXlsw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem les bij een zangpedagoog.
Daar leer je oa hoe je moet ademen en je stem gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou eens kunnen overwegen om een paar lessen te nemen bij een goede zangpedagoog. Dat hoeft helemaal niet te betekenen, dat je er dan een jaar of zo aan vast zit. Veel zangpedagogen vinden het prima als je 2 of 3 lessen neemt.

In die 3 lessen zou je veel op kunnen steken, over het overbelasten van je stem, het geleidelijk opvoeren van je stembereik, en het verbeteren van je techniek. En natuurlijk zul je antwoord krijgen op alle vragen die je nu stelt.

Zoek eens in de gouden gids, of neem eens contact op met een muziekschool in de buurt. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thee drinken
1x per dag even van hoge lagen en lage lagen zingen.
warme sjaal omdoen met koud weer.

En zo verder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel roken en veel blowen :-)