wat\ te doen met vet haar?

ik heb het al gewassen met shampoo voor vet haar

Toegevoegd na 3 minuten:
ik ben 17 jaar en me haar is nu al 4 dagen vet

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
2.2K

Het beste antwoord

Vet haar kan niet alleen ontstaan door hormonen en talgproductie van je hoofdhuid, maar ook door de verkeerde haarmiddelen te gebruiken.

1) probeer verschillende shampoo`s/conditioners uit tot je een merk gevonden hebt waar je het meest tevreden over bent. Wissel je haarproducten ook af.
2) Het lijkt logisch dat je haar sneller vet wordt als je het vaak wast. Dit is echter niet zo. Vermijdt hoofdmassages
omdat hierdoor de talgkliertjes gestimuleerd worden om meer talg af te scheiden. Je moet wel heel goed uitspoelen
omdat restjes shampoo/ conditioner het haar weer vet kunnen maken. Was je haar bij voorkeur niet elke dag, maar probeer er 1-2 dagen tussen te houden.
3) Was het haar met erg warm water, maar spoel daarna de shampoo uit met koud water. Hierdoor sluit/vernauw je de poriën in de hoofdhuid en vertraag je de olieproductie.
4) Vermijd het gebruik van zware conditioners en gladmakende producten op basis van olie, want die zullen het haar alleen maar vetter maken.
5)Borstel het haar niet teveel. Probeer dit tot een keer per dag te beperken. Ga gewoon met de borstel van voor naar achter langs de hoofdhuid en dan van achter naar voor, tot je de hele hoofdhuid behandeld hebt.
Blijf verder zoveel mogelijk van je haar af.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je kunt er weinig meer aan doen (behalve afknippen).

Zelf had ik er ook altijd veel last van, ik ben ook shampoo tegen vet haar gaan gebruiken en ik ben mijn haar minder vaak gaan wassen, sindsdien gaat het beter.

Als jij elke dag je haar wast, heb je (raar genoeg) meer kans op vet haar, dit komt omdat je tijdens het wassen je hoofdhuid masseert, waardoor er talg vrijkomt, wat dus weer zorgt voor vet haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ieder geval minder vaak maar wel grondiger wassen. Daar heb je trouwens niet eens een speciale shampoo voor nodig ; shampoo voor vet haar ontvet TE veel, waardoor je hoofdhuid meer talg gaat produceren en je dus sneller weer vet haar hebt.

Het beste kun je je haar een keer in de week wassen. Neem een beetje shampoo, wrijf het in en spoel meteen weer uit,. Neem dan nog een betje shampoo (een heel klein beetje, want de tweede portie schuimt als het laatste oordeel !) en laat dat een paar minuten intreken voor je het uitspoelt.

Als je het kunt opbrengen dat hooguit eens in de week te doen, zul je al vrij snel constateren dat je geen vet haar meer hebt, en dat je haar vanaf de tweede dag beter zit en beter in model te krijgen is. Wel eventueel elke dag zonder shampoo de troep er uitspoelen als je die er in smeert (gel, lak etc). Ja, okee, na een week is het weer vet, maar dan is het ook écht tijd voor een volgende wasbeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft u last van vette hoofdhuid, dan kunt u het volgende doen. Maak alleen de haren nat, niet de hoofdhuid, neem ongeveer 15 ml shampoo tegen de vette hoofdhuid (anti grease van Wella Lifetex is super) masseer hiermee de hoofdhuid heel zachtjes in. Hierna neemt u de bevochtigde haren erbij en wast u het geheel samen. Heel goed uitspoelen het liefst met water rond 34 graden. Zorg dus dat de hoofdhuid niet alvorens bevochtigd is. Vet en water gaan niet samen. Probeer om de dag te wassen en bouw steeds een dagje meer op tot dat u later maar 1 of 2 keer per week hoeft te wassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist niet te vaak wassen en er is ook droog shampoo te koop, dat is een soort poeder wat je in je droge ongewassen haar doet, hier kun je het haren wassen, misschien weer een dagje of twee mee verlengen.
Droog shampoo is te koop bij de drogist

Toegevoegd na 35 seconden:
met verlengen bedoel ik uitstellen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik gebruik gewone zacht shampoo (linden extract van garnier) en was daar alle dagen mijn haar mee en verder heb ik geen last van vet haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste is je haar niet te veel wassen maar paar keer grondig te wassen. Want door het wassen activeer je de talgkliertjes

Probeer ook shampoo die speciaal bedoelt is voor vet haar die ervoor zorgt dat je haar inder snel vet wordt
is aan te raden voor vet haar vooral een milde shampoo met een neutrale pH-waarde te gebruiken, zodat de talgkliertjes niet over gestimuleerd worden en nog meer talg gaan produceren. Agressieve shampoos zorgen er voor dat de huid van al het vet ontdaan wordt

ook mag je je haar niet te vaak borstelen dat activeer je de talgkliertjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een milde, natuurlijke shampoo gebruiken, bij voorkeur eentje waar grapefruit of citroen of kamille of salie of tea tree of ylang ylang in verwerkt is. Alle genoemde planten bevatten namelijk stoffen die goed werken tegen vet haar. Bij iedere wasbeurt je haar uitspoelen met lauw water. Je haar niet te vaak wassen. En niet te veel gel, conditioner, wax of lak gebruiken maar je haar zo veel mogelijk met rust laten.

Gezien je leeftijd kan het ook een tijdelijk iets zijn, een hormonale kwestie. Meestal gaat dit vanzelf weer over hoor!