Wat is de EMO subcultuur in 2010?

Ik zag op http://www.goeievraag.nl/vraag/bestonden-jaren-60-sub-culturen.45223 en vraag over EMO, een subcultuur. Op wikipedia lees ik dat dit een subcultuur is in de jaren 80. Dat is "mijn tijd", maar ik hoor de term voor het eerst.

Wat zijn de kenmerken van deze subcultuur anno 2010 en waarin verschillen ze van de jaren 80, toch zo'n 30 jaar geleden?

Waarom zijn bijvoorbeeld onderstaande jongeren EMO's en geen Punk? Ben oprecht benieuwd!

Toegevoegd na 18 minuten:
NB. ik bedoelde deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/emo-wannabe.79033

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik zie ook dat er een soortgelijke vraag is gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/emo-meisjes.67737

Omdat herhaling niet nodig is, hoop ik vooral op antwoord wat het verschil is met het wikipedia artikel over EMO's in de jaren 80:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Emo_(subcultuur)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Punk is veel agressiever en meer politiek getint, Emo's luisteren naar heel andere muziek. Echte punk heeft ook een totaal andere kledingstijl dan de jongeren van jou plaatje
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik hoor de term EMO ook voor het eerst (eigenlijk een paar weken terug al, op GV). Doet me denken aan EMOtioneel - snel huilen, snel stampvoetend weglopen. Maar dat is het kennelijk niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@NBK: interessant! Zou je de verschillen niet in een antwoord willen zetten (met afbeeldingen erbij) en de verschillen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet zelf niet eens meer waar emo's om draait...
de ene keer zeggen ze dat ze heel depri zijn (wat natuurlijk ook ''normale'' mensen kan zijn)
de andere keer is het gewoon muziek
of ze vinden de kleding gewoon leuk en ze noemen gelijk zichzelf een emo...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar geef dan eens een antwoord :o) Dan kan ik bij het sluiten van de vraag ook een antwoord kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vraag het een emo zelf
http://www.facebook.com/pages/chica-emo-2010/271752768807?v=photos#!/pages/chica-emo-2010/271752768807?v=wall
misschien word het dan meer duidelijk.

Het beste antwoord

Emo komt volgens mij wel van de afkorting Emotioneel. Maarjah dat kan iedereen zijn. Wel zeggen veel mensen dat emo's zichzelf snijden ect. (misschien is daar de naam vandaan gekomen??) En dat slaat natuurlijk nergens op! Natuurlijk zijn er jongeren die dat doen, maar niet alleen maar emo's.

Tussen emo en punk zitten niet veel verschillen. Je bent ook niet een emo òf een punk. Dat zijn de namen die mensen aan je geven; mensen delen andere (die er vaak wat anders uitziet ) in ''hokjes''. Iedereen is gewoon zoals als hijzelf wil zijn, en daar hoeft geen naamkaartje aan gehangen te worden.