Kan ik leren op hoge hakken te lopen (zie uitleg)>

Ik vind hoge hakken onder een jurk heel mooi, maar ik kan er niet op lopen. Ik zwik heel snel, zelfs soms met sandalen, heb redelijk slappe enkels denk ik.
Toch zou ik af en toe wel eens zo'n super vrouwelijke schoen aan willen hebben. Is het mogelijk dit te leren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
4.3K

Het beste antwoord

Ja, dat kan!

Jouw specifieke probleem (zwakke enkelbanden) herken ik. Ik zwikte vroeger ook heel snel. Hoe ik ervan af ben gekomen: salsales. Natuurlijk was het doel niet om sterkere enkels te krijgen, ik heb gewoon gemerkt dat het zo is. Zal wel iets met al dat draaien te maken hebben. Ik heb altijd lessen gevolgd op hakken die op dat moment comfortabel waren en bleek al vrij snel 'moeilijkere' hakken comfortabel te kunnen dragen.

De truc zit hem dus in oefenen. Niet speciaal met salsa (al heeft dat het proces bij mij wel versneld) maar gewoon door hakken te dragen. Bijvoorbeeld:

- een tijd een lage brede hak;
- een tijd een lage smalle hak;
- een tijd een halfhoge brede hak (sleehakken zijn ideaal)
- een tijd een halfhoge smalle hak;
- etc.

Begin dus laag en breed, stap pas over naar een smallere hak als je geen probleem meer hebt met de hoogte van de hak, en pas naar een hogere (bredere) hak als je geen moeite meer hebt met hoe smal de lagere hak is. Misschien klinkt dit alsof je heel veel schoenen moet kopen, maar bedenk dat je hier het beste de tijd voor kunt nemen!

Verder wat tips:

- Koop de goede maat. Te klein kan zéker bij hoge hakken erg pijnlijk zijn, en als je schoenen te groot zijn zwik je er extra snel uit, met alle gevolgen van dien. Als ze in de winkel niet goed zitten, zitten ze zeker niet goed als je er de hele dag op rondloopt.

- Draag je schoenen eerst een paard agen in huis voordat je ermee naar buiten gaat. .

- Denk ook eens aan veterschoenen met hoge hakken, of laarzen. Misschien niet de look die je wilt onder een jurkje, maar perfect oefenmateriaal omdat ze steviger om je voet zitten en daardoor meer steun geven. Dit zijn de soort hakken die je het snelst comfortabel een hele dag kunt dragen.

- Draag geen schoenen die te hoog voor je zijn. Dat kun je zo testen: trek de schoenen aan, en ga rechtop staan. Ga vervolgens op je tenen staan, alsof je iets van een hoge plank moet pakken. Als je je hielen niet een centimeter of twee verder op kunt tillen terwijl je je hakken draagt, zijn ze (nog) te hoog voor je.

- Mocht je kleine voeten hebben, probeer dan niet om even hoge hakken te dragen als vriendinnen met grote voeten.

- Vergeet niet het verschil tussen loopschoenen en zitschoenen. Zelfs mijn dansschoenen (waar ik natuurlijk gemakkelijk op beweeg) doe ik niet thuis, maar op locatie pas aan. En als ik op kantoor hakken draag, heb ik ook een paar slippers in mijn tas voor onderweg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
waar haal je toch de minnen weer vandaan suzy??
+1

Andere antwoorden (7)

Ja. vaker met hakken lopen :)
de eerste paar keren viel ik ook altijd of mijn voet kanteld opzij o.o
maar nu kan ik het wel... denk ik xD ik loop niet met hakken vind ik niet zo prettig :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja natuurlijk kan je het leren.
Je moet veel oefenen en niet gelijk een hele dag aandoen. Gewoon iedere keer een tijdje. En hou er rekening mee dat het niet overal even makkelijk is. Met feestjes e.d. is het erg mooi en makkelijker dan dat je op klinkersteentjes loopt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een minicursus "lopen op hoge hakken"
Je hebt ze ongetwijfeld al zien staan in de winkels: de hoge hakken. Schrik niet, maar de hakken zijn dit seizoen hoog, hoger, hoogst. Dat ziet er in een winkeletalage stijlvol, elegant en vooral prachtig uit. Maar er zijn maar weinig vrouwen die zich gracieus kunnen voortbewegen op hoge hakken. De meeste ladies struikelen dat het een lieve lust is. Dan hebben we het nog niet eens gehad over het gemopper op de oncomfortabele hoge hakken.

Bijzonder jammer, want hoge hakken verrichten wonderen voor je lichaamshouding. Het vestigt de aandacht op je welgevormde benen en laat ze ook nog eens langer lijken. Je rug bolt zich en je borsten steken prominent uit. En vergeet dat crash dieet, want trek een paar hoge hakken aan en je oogt meteen slanker. Redenen genoeg om paar exemplaren aan te schaffen.......

Lees tips en trucs verder via de link!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op hakken moet je leren lopen. Het makkelijkste is dan een brede hak, en wat plateau onder je tenen. Maar als je zwakke enkels hebt, raad ik het af. Waarschijnlijk zul je altijd door je enkels blijven gaan, en het gezegde luidt dan wel wie mooi wil zijn moet pijn lijden, maar als je vanwege gescheurde enkelbanden op krukken moet lopen of zelfs in een rolstoel moet zitten, zijn die hakken een stuk minder sexy..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat modellen te horen krijgen als ze op hakken moeten leren lopen:

Met hakken aan trap lopen. Heel vaak, als je dat kunt, kun je op iedere hak perfect lopen.

Dus trek hakjes aan en ga de trap op en af!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja natuurlijk kan je dat leren.probeer t iedere dag wat langer vol te houden.begin eerst op niet te hoge hakken en neem geen grote passen.(das trouwens ook geen gezicht als je op hakken loopt:))probeer thuis ook veel op je bal van je voet te lopen.gewoon oefenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst koop een goed passende schoen en wel niet te groot,want dan zakt je voet naar beneden en niet te klein
want dit levert extra druk op en is erg oncomfortabel.
Ga dus niet voor alleen mooi, maar hij moet ook lekker zitten.

Begin met oefenen hoe je kunt blijven staan. Kijk in de spiegel hoe je staat en kijk waardoor je evtl. anders staat dan op lage schoenen. Doordat je op je tenen staat verlies je nl. je evenwicht en dit moet je dus corrigeren. Je moet je balans weer vinden.

Oefen de juiste houding; schouders naar achteren en borst vooruit geeft je al een evenwichtige houding, waardoor het staan én lopen al een stuk eenvoudiger gaat. Gebruik de spiegel en laat je schouders hangen en dan weer naar achteren gaan, zie wat het met je houding doet. Voel wat het doet met je balans.

Lopen op hoge hakken vereist een andere techniek dan je gewend bent.Je liep normaal op platte schoenen vanuit je benen en nu moet je lopen vanuit je heupen.Omdraaien doe je niet door met je been de andere kant op te zwaaien, maar door je heup te draaien. Je voet volgt dan vanzelf.Ontspan je heupen en knieën zodat je als het ware over de grond glijdt. Oefen deze draaibeweging tot je hem onder de knie hebt om je eerste stappen te zetten.

Doe dit op een harde, niet gladde vloer. Denk na bij elke stap die je zet.Houdt je benen recht en dicht bij elkaar, het lijkt wat stijfjes, maar met oefenen wordt dit steeds beter.
Oefen niet alleen met lopen maar ook met stilstaan.Probeer met het stoppen en draaien niet te wiebelen. Zolang je wiebelt heb je de juiste balans nog niet gevonden en loop je risico door je enkel te gaan. Oefen totdat je niet meer wiebelt.

Als je dit kunt ga je oefenen op andere ondergrond, vloerbedekking of in de tuin. Steeds voorzichtig beginnen.
Oefen ook in traplopen. Zet je hele schoen steeds op de tree,zodat je stabiel staat.
Oefen nu buiten en trek ze uit als je last hebt. Op de duur kunnen hoge hakken zelfs comfortabel zijn en ik kan het weten. Ik liep jarenlang de hele dag op naaldhakken in een modesalon.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank, +!