Waarom is bij bovenkleding met mouwen de mouw altijd los aangenaaid en niet uit 1 stuk?

Het valt mij op dat bij elk kledingstuk met mouwen, de mouw er apart is aangezet. Waarom is dat? Lijkt mij een hoop extra werk.

2 jaar geleden
in: Mode
1.9K
Amadea
2 jaar geleden
Dat kost toch veel meer stof? Het is voordeliger om de onderdelen op maat uit te snijden en aan elkaar te naaien.

Antwoorden (1)

Los aannaaien (een ingezette of ‘aangeknipte’ mouw) biedt meer voordelen tegenover een ‘platte mouw’.
Pofmouwen die aan de bovenkant van de schouder zijn geplooid, moeten altijd ingezette mouwen zijn, omdat je dan de plooien kunt plaatsen waar ze moeten zijn.
In nauwsluitende kledingstukken die niet uitrekken (zoals formele zakelijke overhemden of jassen) kan een platte mouw te strak zijn om de schouder te accommoderen. De schoudernaad zit meestal bovenop de schouder en de mouw wijst iets schuin naar beneden. Maar het menselijk lichaam heeft niet zulke hoeken, er is nog steeds de ronde schouder die er in moet passen. Zie afbeelding.
De blauwe lijn staat voor de platte mouw. De stof vormt zonder enig gemak een rechte buis, maar de ronde bovenkant van de schouder moet er op de een of andere manier in passen. Dikke mensen zullen het verschil meer merken dan magere.
De groene lijn stelt de ingezette mouw voor. Het resultaat is geen rechte buis, maar een buis met een uitstulping aan de bovenkant om de schouder op te vangen.
Goede aanvulling van KeesWim: bijkomend voordeel is dat een verticale streep in het stofmotief ook op de mouwen verticaal loopt.
SimonV