Waarom nu puistjes?

Hoe komt het toch dat ik de laatste jaren regelmatig een puist op mijn gezicht krijg? In mijn puberteit had ik lang niet zoveel last hiervan? En nu ik 34 jaar ben, lijkt het wel of ik aan mijn tweede jeugd ben begonnen ofzo...
Ik maak mijn gezicht twee keer per dag goed schoon en gebruik dag- en nachtcrème (geschikt voor mijn huidtype)...
Ik eet nauwelijks 'pukkelvormend voedsel'...
Maar toch heb ik puistjes...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je de laatste jaren iets veranderd aan je methode van anticonceptie? De pil gaan slikken, juist gestopt of een andere genomen, een Mirena-spiraal/hormoonstaafje/nuvaring/etc. genomen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee slik al jaren dezelfde pil...

Het beste antwoord

Vrouwen kennen een cyclus van ongeveer 7 jaar. Om de 7 jaar verandert er lichamelijk van alles met je, zo ook hormonaal.

Waarschijnlijk is nu de tijd aangebroken bij jou, dat er veranderingen plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mogelijk is de oorzaak te vinden in veranderingen in je hormoonhuishouding?

Toegevoegd na 1 dag:
Jeugdpuistjes ontstaan in de puberteitsjaren als gevolg van een evenwichtsstoring in vrouwelijke en mannelijke hormonen. Bacteriën spelen ook een rol. Daarom schrijven reguliere artsen vaak antibiotica voor. Antibiotica tasten helaas ook de goede bacteriën in de darmen aan. Candida (gist) kan dan ontstaan en het immuunsysteem wordt daardoor aangetast. Gelukkig zijn er ook natuurlijke antibiotica, zoals Echinaforce (Vogel). Curcuma Pentarkan (VSM) kan als aanvullend middel genomen worden vanwege de bloedzuiverende werking. Ook brandnetelthee is bloedzuiverend. Viola tricolor (Vogel) is het beste middel bij acné. Dit middel kan zowel in- als uitwendig toegepast worden. Dit middel bevat wel salicylzuur (niet voor mensen met bloedstollingafwijkingen).

Voeding speelt ook een belangrijke rol. Door verkeerd eten ontstaat een slechte spijsvertering en onzuiver bloed. Bij acné kunnen de volgende voedingsmiddelen beter vermeden worden: suiker, vet vlees, ham, gerookte vis, reuzel, sterke alcohol, witbrood, chocolade, pinda's, meelgerechten en koffie. Groene groentes, fruit, tomaten, kwark, yoghurt en volkorenbrood zijn aan te bevelen. Een saunakuur en zonnebaden zijn ook gunstig. Een gebrek aan vitamine A, D en zink speelt ook een rol bij acné. Zonlicht vormt vitamine D in de huid, daarom verbeteren acnéklachten ook door zonlicht. Acné die voor de menstruatie verergert reageert vaak gunstig op extra vitamine B6 (bananen bevatten veel B6). Het is verstandig een sterk vitamine B-complex te nemen bij acné.

In bepaalde gevallen wordt acné veroorzaakt door voedselovergevoelig­heid. De huid fungeert dan als een uitlaatklep. Ook voeding die de bloedsuiker snel laat stijgen kan acné veroorzaken, omdat er dan veel mannelijke hormonen worden geproduceerd. Zuivel, frisdrank, aardappels, witbrood, chips, snoep en friet horen dan ook niet thuis in een dieet voor acné. Bij acné moeten voedingsmiddelen met een lage glycemische index gegeten worden. Veel groene groentes, haver, zilvervliesrijst, groentesappen en water zijn nuttig bij acné. Er zijn mensen met acné die verlost werden van deze kwaal door het niet meer eten van gluten. Gluten spelen bij veel ziektes een rol, net als koemelk­producten!