welke opleiding heb je nodig voor zorg en welzijn? Of na zorg en welzijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
2.6K

Antwoorden (4)

Nadat je op het VMBO al gespecialiseerd bent in Zorg & Welzijn, kun je gemakkelijk doorstromen naar het VMBO en eventeel later nog naar een HBO in dezelfde richting.

Toegevoegd na 35 seconden:
Waar voor de tweede maal VMBO staat, bedoel ik MBO

Je kunt MBO overigens op verschillende niveau's volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor wat betreft maatschappelijke zorg, heb je voor dienstverlenende beroepen ( intake verzorgingshuis, woonconsulent, loketbeambte voor bejaarden bv) minimaal MBO nodig, en voor algemeen maatschappelijk werker, of coordinerende funkties meestal wel HBO of meer.Maar..ik ben er al even uit. Misschien is het veranderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een vmbo opleiding met succes het afgerond kan je verder in een van de opleidingen die zich specialiseren in zorg en welzijn.
De opleidingen hierin zijn heel breed en kennen heel veel richtingen.

Als je bijvoorbeeld in een verzoringstehuis,verpleegtehuis,thuiszorg,of het ziekenhuis wilt gaan werken heb je 5 verschillende opties.
1 Assisteerde (ook wel zorghulp) deze opleiding duurt 1 jaar.
Met deze opleiding word je vaak ingezet in bijvoorbeeld de huishouding of eten en drinken rondbrengen in een tehuis.
2 Helpende deze opleiding duurt 2 jaar.
Met deze opleiding kan je worden ingezet in tehuizen of de thuiszorg.
Je verricht dan licht verzorgende handelingen,mensen wassen,aankleden etc.
3 Verzorgende deze opleiding duurt 3 jaar.
Met verzorgende doe je handelingen die een helpende ook doet,maar je mag dan ook medicatie uitdelen uitzetten,insuline spuiten.
Je hebt nu nog de IG variant (IG staat voor individuele gezondheidszorg) hierin leer je ook spuiten,katheteriseren,stoma's verzorgen zwachtelen en wonden verzorgen.
Een verzorgende word vaak in tehuizen of thuiszorg ingezet,verzorgenden kunnen met een IG variant ook aan de slag in een ziekenhuis.
De IG variant zal binnenkort verdwijnen denk ik en word dan in de opleiding van verzorgende meegenomen.
4 Verpleegkundige (MBO niveau) deze opleiding duurt 4 jaar.
hierin doe je alles wat een helpende en verzorgende ook doet,maar daarnaast leer je ook de verpleeg technische handelingen die een verzorgende IG ook doet,maar dan mag je ook bloed af nemen,infuus aanbrengen.
Als verpleegkundige kan je in de meeste huizen aan de slag,maar doorgaans zie je ze vaak aan het werk in een ziekenhuis.
5 Verpleegkundige (HBO niveau) deze opleiding duurt 5 jaar.
Doet de zelfde werkzaamheden als een verpleegkundige op MBO niveau maar er word van een HBO niveau ook meer management en planning verwacht.
Niveau 5 zie je vaak aan het werk in een ziekenhuis.

De bovengenoemde opleidingen zijn doorgaans op MBO niveau,behalve die van de verpleegkundige op HBO niveau.
Vaak kan je doorstromen in een opleiding.
Als je bijvoorbeeld assisteerde hebt gedaan kan je in het 2e jaar van helpende instromen.
En zo verder,je krijgt dan steeds 1 jaar ''korting''

Dit is een hele lijst,en deze is dan alleen maar over het werken in tehuizen,thuiszorg of ziekenhuis.
Je kan met een VMBO diploma nog veel meer doen in de richting van zorg en welzijn.
Kijk maar eens op de volgende site:

http://www.youchooz.nl/opleidingen_toelating.php?id=2
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ligt eraan wat je vooropleiding is en wat je wil gaan doen als vervolgstudie.

op het MBO heb je Sociaal pedagogisch werk, Sociaal cultureel werk wat meer valt onder welzijn, en zorg kun je denken aan gehandicapten/ouderenzorg, verpleging e.d.

wanneer je je vraag even toelicht kan ik je misschien verder helpen!