Wat kan er voor dierlijk materiaal zitten in een katoenen broek?

Al enige tijd heb ik een lange broek van het merk Brax, 98% katoen en 2% elasthan. Nu ontdekte ik tot mijn verbazing dat er achter het ene productlabel nog een andere zat verstopt waarop het volgende staat: "bevat niet uit textiel bestaande delen van dierlijke oorsprong". Waar kan dat nou op slaan? Er zit geen bont, leer, wol, dons, eiwit, honing of iets dergelijks in...

Amadea
5 jaar geleden
in: Mode
9.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoe heb jij dan vastgesteld dat al die dierlijke producten er niet in zitten?
Amadea
5 jaar geleden
Producenten zijn verplicht om op te geven wat er in zit: 98 procent katoen en 2 procent elasthan maakt samen 100%.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Fabrikanten zijn zoveel verplicht wat ze niet nakomen. Als er achter het ene productlabel een ander verstopt zit, geeft dat al aan dat deze fabrikant het niet zo nauw neemt.
bamibal
5 jaar geleden
Mogelijk is de stof gekleurd met een kleurstof van dierlijke oorsprong, bijvoorbeeld karmijnzuur.
SentWierda
5 jaar geleden
@bamibal: de wijnrode verfstof karmijn werd vroeger gemaakt van cochenille (schildluis) maar nu toch al tientallen jaren kunstmatig? Dus geen dierlijke oorsprong.
LeonardN
5 jaar geleden
https://www.rvo.nl/onderwerpen/internationaal-ondernemen/kennis-en-informatie/eu-wetgeving/producteisen/specifieke-producteisen/textielproducten Bij producten van dierlijke oorsprong - zoals leer en bont - moet op het etiket of merk de volgende aanduiding staan: 'Bevat niet uit textiel bestaande delen van dierlijke oorsprong.' De EU kent geen verplichte oorsprongsmarkering, maat- of onderhoudsetikettering voor textielproducten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Producenten zijn verplicht om op te geven wat er in zit: 98 procent katoen en 2 procent elasthan maakt samen 100%. Dit gaat alleen om de stof niet om de knopen, rits en andere dingen. Zowel elsastaan als katoen kunnen allergische reacties opleveren vandaar dat ze dit moeten aangeven.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
"karmijn werd vroeger gemaakt van cochenille (schildluis) maar nu toch al tientallen jaren kunstmatig?"
Zit nog steeds als kleurstof E120 op van die roze koeken....
Amadea
5 jaar geleden
Nee dus, Buurmannetje. Vanmiddag in de supermarkt heb ik het voor jou even nagekeken. Er zit als kleurstof in het glazuur gewoon plantaardig rode bietensap.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
"Nee dus, Buurmannetje. Vanmiddag in de supermarkt heb ik het voor jou even nagekeken. Er zit als kleurstof in het glazuur gewoon plantaardig rode bietensap." Misschien eerst even goed research doen i.p.v. een conclusie trekken na bezoek van één supermarkt.
https://www.jumbo.com/jumbo-roze-koeken-allerslimste-koop-330g/173151PAK/
https://www.plus.nl/product/plus-roze-koeken-4-stuks-pak-220-gram-988335

Het beste antwoord

Vanwege EU-regelgeving is het sinds de zomer van 2013 verplicht te vermelden dat 'delen van dierlijke oorsprong' in het product zijn verwerkt- indien dat het geval is.
Het meest voor de hand liggend in dit geval: een stukje leer (een leren merklabel?) of knopen. Ook kan lijm van dierlijke oorsprong zijn gebruikt: vislijm, beenderlijm, huidenlijm (afkomstig van botten van dieren) of caseinelijm (afkomstig van caseïne of kaasstof - dus van melk van een koe).
Laatste zin moet zijn:
Ook kan lijm van dierlijke oorsprong zijn gebruikt: vislijm, beenderlijm (afkomstig van botten), huidenlijm of caseinelijm (afkomstig van caseïne of kaasstof - dus van melk van een dier).
Toegevoegd op 15 mei 2018 15:22: tekst
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
Daar had ik niet bij stilgestaan. Het zit niet ín maar óp de broek: het merklabel zal Inderdaad van leer zijn. Toen ik googelde op de tekst kwamen er heel veel broeken uit die dat hebben. Wat een ellende voor veganisten, die kunnen dus niet eens een gewone spijkerbroek kopen...

Andere antwoorden (1)

Katoen is plantaardig materiaal. het wordt gemaakt van de katoen plant.
Met dat label bedoelen ze waarschijnlijk dat er piepkleine sporen kunnen inzitten van de meststof die ze hebben gebruikt voor de plantage, die natuurlijk wal van dieren afkomstig is.