Kun je tandsteen wegpoetsen?

Mijn tandarts zegt dat je tandsteen met een tandenborstel helemaal weg krijgt. Ik geloof daar niet in. Wat zijn de feiten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
2.1K

Het beste antwoord

Als tandplak eenmaal in tandsteen is veranderd, dan kun je dit niet zomaar meer wegpoetsen. Tandplak kun je wel wegpoetsen. De tandplak die niet verwijderd wordt, wordt hard en verandert in tandsteen. Deze tandsteen kun je niet zelf wegpoetsen. Dit moet de tandarts of mondhygiëniste doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je lang genoeg poetst, en ook goede tandpasta gebruikt, dan is tandsteen inderdaad weg te poetsen. Het kan echter wel even duren, voordat alles weg is. Sneller gaat het natuurlijk als de tandarts het met zijn haakje verwijderd.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Met zo'n sonisch elektrische tandenborstel schijnt het te kunnen zegt ook mijn tandarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, als je tandplak niet goed wegpoetst, wordt op den duur tandsteen gevormd. Dat kan alleen de tandarts of de mondhygiënist verwijderen. Tandplak ontstaat vooral na suikerrijk eten en drinken. Als je al tandsteen hebt, dan kan nieuwe plak zich daar makkelijk op hechten.
Sommige mensen hebben eerder last van tandsteen en tandvleesontsteking dan anderen. Dat kan komen door genetische factoren.